Nu var det tjugo år sedan den tyske matjätten Lidl slog sig ned i Sverige. Idag en mycket uppskattad matbutikskedja, som med sina låga priser lyckats locka en hel del människor. Men resan hit har inte varit enkel.
Igår, den 25e september, var det matbutikskedjan Lidls tjugonde födelsedag. År 2003 öppnade Lidl sina första butiker på svensk mark. Det var totalt elva stycken butiker och dessa låg i bland annat Örebro, Hallsberg och Bromölla.
Under dessa två decennier har Lidl lyckats ta sig in på den svenska marknaden med stormsteg. Nyligen lade Lidl ut en önskelista med cirka 91 stycken städer där de vill etablera sig eller utöka, inom en snar framtid. Deras långsiktiga mål är att ha en marknadsandel på 10% samt omkring 300 stycken butiker, enligt TT.
Men resan har inte alltid varit spikrak uppåt. Till en början var det många svenskar som kände sig skeptiska till den nya matjätten. År 2003, kort inpå Lidls ankomst till Sverige, rapporterade P4 Skaraborg om att den tyska livsmedelskedjan nästan inte hade några svenska produkter alls.
Faktum är att till en början bestod Lidls sortiment mestadels bara av deras egna varumärken, mer exakt 95%. Det har dock förändrats genom åren.
Nu i våras lanserade Lidl sitt eget varumärke “Matriket”. Där samlar de alla sina produkter som är; odlade, födda, uppfödda, producerade, förädlade och kontrollerade i Sverige. Lidls stora utbud av egna märkesvaror är bara en av faktorerna till deras framgångsrika resa i Sverige.
– Vi fortsätter att satsa på svenska varor. Det beror dels på att det är något som våra kunder uppskattar och efterfrågar. Men också att vi vill bidra till en ökad självförsörjningsgrad och trygga utveckling för svenska producenter, de är oerhört viktiga för oss och vi månar därför om att bygga långsiktiga relationer till alla våra leverantörer, säger Lidls marknads- och inköpsdirektör Robert Stekovic till TT.
Idag har Lidl 205 stycken butiker i Sverige. Över hela 6 procent av landets befolkning handlar med jämna mellanrum på Lidl, detta enligt nya siffror från GfK. Den tyska matjätten har alltså lyckats anpassa sin försäljning till den svenska marknaden.
Läs också: Höginkomsttagare flockas hos Willys och Lidl