Volvo har fått kritik för att nya SUV:en EX90 väger hela 2818 kg. Här visar Volvo belackarna hur tyngden kan vara till nytta genom att krocka SUV:en i 50km/h mot sin minsta bil någonsin: Volvo EX30 som endast väger från 1830 kg.
Nya elbilen Volvo EX90 är en av världens tyngsta SUV:ar med en vikt på mastiga 2818 kg. Det är Volvos största personbil hittills och den sägs vara säkrare än någon tidigare Volvo. Men säkerhetsexperter har kritiserat Volvo för att EX90 skulle vara farligare för bilar som krockar med den.
– Det går inte att komma ifrån att en tyngre bil är mer aggressiv mot andra, sade Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket till Carup.
Nu ger Volvo belackarna svar på tal. I ett nytt krocktest kraschar en Volvo EX90 som väger 2818 kg och färdas i 50 km/h rakt in i sidan på nya elbilen Volvo EX30 som kör i 20 km/h. Nya EX30 väger 1 830–1 963 kg beroende på version. Det är också det andra offentliga krocktestet mellan två elbilar efter det som Mercedes genomförde ifjol.
– Trafiken idag innehåller många olika typer av fordon, stora och små eller tunga och lätta fordon, samt ibland även oskyddad etrafikanter. Så, eftersom trafiken är inkompatibel från början så blir de kollisionsundvikande systemen av yttersta vikt. Ett område som Volvo Cars har drivit framåt under lång tid och där vi över åren släppt många teknologier som nu finns i många bilar i bilflottan i världen. När det gäller höga Volvobilar som EX90 så finns också en låg lastväg i bilens front med syfte att hjälpa till att engagera struktur och säkerhetssystem i andra bilar vid en eventuell frontkrock, säger Thomas Broberg, Senior Technical Advisor Safety hos Volvo Cars Safety Centre i en tidigare intervju med Carup.
Krocken ser för en lekman ut att ha slutat relativt bra för båda bilarna. Volvo EX30 fick relativt måttliga skador i sidostrukturen trots mötet med bjässen. Samtliga krockkuddar och krockgardiner verkar ha löst ut som planerat. Några tecken på läckor eller farliga skador i bilarnas batterier syns inte till när Volvo visar upp bilder efter krocken. Varken EX30 eller EX90 har ännu krocktestats av Euro Ncap.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se