Vätgasdrivna flygplan öppnar nya möjligheter för fossilfritt resande, och teknikutvecklingen går snabbt framåt. En studie från Chalmers visar att nästan alla flygresor inom en radie av 1200 kilometer kan genomföras med vätgasflyg år 2045. Det är tack vare en ny typ av värmeväxlare som ökar räckvidden avsevärt.
Forskare vid Chalmers tekniska universitet arbetar nu intensivt med att utveckla mer energieffektiva motorer för säker och effektiv vätgasdrift för tunga fordon. För vätgasdrivet flyg är det att möjliggöra korta och medellånga resor som ligger i fokus. En nyligen publicerad studie från Chalmers visar att vätgasdrivet flyg skulle kunna möta behoven för 97 procent av alla inomnordiska flygsträckor och 58 procent av den nordiska passagerarvolymen år 2045. Forskarna utgick då från en räckvidd på 1200 kilometer och att en redan befintlig flygplansmodell anpassades för vätgasdrift.
I studien presenteras även ett uppdaterat bränslesystem och en ny typ av växelvärmare, utvecklade av som forskarna på Chalmers och GKN Aerospace. Med bränslesystemet och växelvärmaren ska man kunna förbättra planens effektivitet och räckvidd samtidigt som de minskar bränsleförbrukningen. Utvecklingen av vätgatsflygen är i full gång men det finns utmaningar vad gäller behov av stora investeringar, samt i att möjliggöra produktion, transport och lagring av vätgasen så att övergången blir möjlig. För en total övergång till vätgasflyg skulle det krävs cirka 100 miljoner ton grön vätgas om året.
– Det finns branschförväntningar om att 30–40 procent av det globala flyget ska drivas med vätgas till år 2050. Sannolikt kommer vi under ett antal år framöver att behöva en mix av flyg som går på el, mindre miljöbelastande e-jetbränsle och vätgas. Men varje flygplan som kan drivas med vätgas från förnybar energi minskar koldioxidutsläppen, säger Tomas Grönstedt, professor vid Chalmers och föreståndare för kompetenscentrumet TechForH2* på Chalmers.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se