Toyotas förhandsvisar en ny sportversion av sina nya motorer. Japanerna har byggt en förbränningsmotor som ska ta deras sportbilar till nya höjder. Vida överlägsen deras gamla turbo.
Toyota fortsätter att gå mot strömmen. Deras nya motor togs emot som en hyllning till de klassiska förbränningsmotorerna. För snart två månader sedan visade Toyota upp nya motorer för vardagsbilar. Nu presenteras även motorer för morgondagens sportbilar. Resultatet blev den fyrcylindriga värstingen som ska finnas både som 1,5 och 2-litersversion. Enligt biltillverkarens egna ingenjörer ska de vara överlägsen deras tidigare 2,4-liters turbo, uppger Carup.
Presentationen av den nya motorn gjordes genom en video som Toyota Times publicerat på Youtube. Där ser man deras utvecklingschef på motordivisionen Takashi Uehara ratta en Lexus IS. Motorljudet är en sak som får fantasterna att gå igång. Det har en ren racerklang som nästan låter lika tjusigt som en tävlingsbana. Tanken är att den här nya motorn inte bara ska kunna sättas in i Toyotas egna sportbilar av GR-modellen. Utan även kunna användas av andra märken. Enligt rykten kommer Toyota sätta den nya motorn i nya modeller av Celica och MR2.
Toyota har blivit ganska hårt kritiserad för att vara en dinosaurie i ett tidevarv då bilarna ska elektrifieras. Kanske är det därför som de samtidigt slår sig själva för bröstet och framhåller den nya motorn som ett miljövänligt alternativ. Enligt Toyota själva ska bränsleförbrukningen vara tolv procent lägre och den nya motorn ska även vara möjlig att köra med förnyelsebara drivmedel.
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.