Mobiltillverkaren Xiaomi chockar med en elbil som kör ifrån superbilar från Europa. Dessutom kallar de fräckt nog sina elmotorer för V6 och V8. Den nya bilen får 1548 hästkrafter och ska klara 0 till 100 km/h på 1,97 sekunder, uppger Carup. Xiaomi lovar att slå Porsches banrekord på Nürburgring.
Xiaomi har haft stora framgångar med sin första elbil Xiaomi SU7 som fått över 120 000 beställningar på kort tid i Kina. Den kostar mindre än en Tesla Model 3, men har fartresurser i Porsche-klass. Nu laddar de om och chockar världen med en ännu snabbare elbil.
Nya Xiaomi SU7 Ultra är en superversion av den tidigare modellen och får tre elmotorer som Xiaomi fräckt nog kallar för V6 och V8. Enligt Carup har bilen två HyperEngine V8 motorer som ger 578 hästkrafter och tillsammans med en Hyper Engine V6 får bilen en total effekt på 1548 hästkrafter. Toppfarten ligger på över 350 km/h.
Fartresurserna lär räcka för att framkalla illamående hos de flesta. Nya SU7 Ultra accelererar från 0 till 100 km/h på 1,97 sekunder och 0 till 200 km/h på bara 5,97 sekunder och når en topphastighet på 300 km/h på bara 15 sekunder. Toppfarten uppges vara 350 km/h. Elbilen är till stora delar byggd i kolfiber och väger knappt 1 900 kg. Bromssträckan från 100 km/h anges till bara 25 meter och bilen använder full motorreversering av elmotorerna, uppger Mydrivers.
Mer intressant än den vulgärt höga effekten är kanske att Xiaomi använder ett LFP-batteri, som tycks ta över allt mer i Kina. Batteriet från CATL kan ge en maximal uteffekt på 1330 kW, även vid bara 20 procents laddning kan den ge 880 kW.
Jämfört med vanliga SU7 så har bilen begåvats med en rad aerodynamiska förbättringar. Den har en stor bakvinge i kolfiber, frontspoiler och kjolar. Xiaomi tänker nu slå Porsche Taycans varvrekord för elbilar på Nürburgring som för närvarande är på 7:07,55 minuter. Rekordförsöket ska enligt Xiaomi göras i oktober. Xiaomi har redan synts provköra SU7-bilarna på Nürburgring med glödande bromsskivor.
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.