Fords monsterförlust på elbilar – 100 miljarder på två år

Fords jättesatsning kostar mer än det smakar och elbilsförlusterna närmar sig redan 100 miljarder kronor. Nu ska Ford satsa på mindre elbilar i ett försök att slåss mot Tesla och BYD.
Vi tror att mindre, mer prisvärda fordon är rätt väg för elbilar i större volymer. Varför? Eftersom matematiken är helt annorlunda jämfört med förbränningsmotorer, säger Fords VD James Farley.

Trots att Ford lyckades öka elbilsförsäljningen med över 160 procent jämfört med föregående kvartal, gjorde bolaget ändå en förlust på mer än 40 000 dollar per såld elbil under kvartalet. Det är dock en betydande förbättring jämfört med första kvartalet, då förlusten uppgick till drygt 130 000 dollar, motsvarande 1,4 miljoner kronor, per såld elbil.

I kvartalsrapporten redovisade Ford en förlust på 1,1 miljarder dollar, motsvarande drygt 12 miljarder kronor, för sin elbilsdivision. Under första kvartalet förlorade bolaget över 1,3 miljarder dollar på elbilar. Det innebär att biljätten nu närmar sig att ha bränt över 100 miljarder kronor på bara två år på sin elbilssatsning.

Enligt bolaget senaste prognos förväntar sig Ford att göra en förlust på mellan 5 och 5,5 miljarder dollar under 2024, vilket motsvarar drygt 60 miljarder kronor. Förra året uppgick förlusten för Fords elbilsdivison till 4,7 miljarder dollar, motsvarande drygt 51 miljarder kronor. Det skulle innebära att biljättens förlust på elbilar skulle bli närmare 110 miljarder kronor på bara två år, trots att man bara lyckats sälja drygt 150 000 bilar än så länge.

Bolaget säger nu att man ska vara mer realistiska i sina elbilsplaner framöver och lovar förbättring.
– Vi ser fram emot att bevisa vår strategi för elbilar. Den har blivit mer realistisk och skärpt av den tuffa miljön. Tack och lov skapade vi en skalbarhet för flera år sedan. Vi är övertygade om att vi kan minska förlusterna och upprätthålla en lönsam verksamhet i framtiden med allt vi har lärt oss, säger Fords VD James Farley.

I framtiden ska Ford satsa på mindre elbilar i ett försök att minska förlusterna, menar VD James Farley.
– Vi satsar på mycket differentierade fordon prissatta under 40 000 dollar eller till och med under 30 000 dollar. Och vi kommer att fokusera på två segment: arbete och äventyr. Och varför är det viktigt? Jo, användningsområdet för mindre fordon, prisvärda fordon, innebär kortare resor, fler stadsmiljöer. Det passar en elbils användningscykel, säger han.
LÄS MER: