Toyota nekar garanti för en GR Corolla-ägare vars motor plötsligt brann upp. Enligt Carup hävdar biljätten att det är ägarens fel som kan ha kört för snabbt med fel däck.
– Instruktionsboken varnar för att köra över hastighetsgränsen, även om den lagliga hastighetsgränsen tillåter det, skriver Toyota.
Toyota kommer inte att betala några pengar till en GR Corolla-ägare vars motor brann upp medan han körde i cirka 137 km/h på en väg i North Carolina. Händelsen fångades på film där det går att se hur ägaren inte gör något märkvärdigt, men Toyota väljer nu att neka garantin för den förstörda bilen.
LÄS MER: När ska vinterdäcken på?
Enligt företaget står det i bilens instruktionsbok att den inte ska köras i en hastighet som överskrider 136 km/h utan höghastighetsdäck. Det spelar ingen roll ifall hastighetsgränsen tillåter det, menar Toyota. Men enligt motortidningen Carscoops kommer alltid nyproducerade GR Corolla-bilar utrustade med Michelin-däck som ska klara att köra långt över 136 km/h.
– Var noga med att rådfråga en däckhandlare för att avgöra om däcken på ditt fordon är höghastighetsdäck eller inte innan du kör i sådana hastigheter, uppger Toyota i sitt garantiavslag.
När en brandinspektör tog en närmare titt på Corollan efter olyckan upptäckte han ett litet hål vid motorblockets ovansida, samt oljerester vid turboladdaren, i avgasrören och vid botten av motorn. Toyota nämner dessa saker i sitt svar till ägaren, men väljer att neka till garanti ändå.
Toyotas svar:
Du rapporterade att du körde på en motorväg när du märkte att fordonet började göra ett konstigt ljud. Du märkte då att oljetemperaturen var hög och bilen gav ifrån sig en varning. Du stannade, klev ur fordonet, öppnade motorhuven och såg eld på baksidan av motorn. 911 tillkallades och brandkåren anlände cirka 5 minuter senare för att släcka lågorna.
Du uppgav att du cirka 30 dagar före händelsen hade tagit fordonet till en Toyota-återförsäljare för ett oljebyte och ett bränsleproblem som reparerades.
Som svar på din oro genomfördes en fordonsinspektion den 24 juni 2024 på Copart av en brandinspektör från EAA (Engineering Analysis Associates). Den senaste rapporterade vägmätaravläsningen av fordonet var 23 413 miles(3767 mil). Enligt CARFAX-rapporten den 12 februari 2024 rapporterades olycksskador fram, vänster fram, höger fram och höger bak.
Vid besiktningen hade fordonet brandskador i fronten och i motorrummet. Motorblockets inombordssida hade ett litet hål på ovansidan från inre motorskador. Oljerester hittades vid turboladdaren, motorns botten, underredet och avgasrören.
Instruktionsboken varnar för att köra över hastighetsgränsen, även om den lagliga hastighetsgränsen tillåter det, kör inte över 136 km/h om inte ditt fordon har höghastighetsdäck. Att köra över 136 km/h kan resultera i däckfel, förlust av kontroll och möjlig skada. Var noga med att rådfråga en däckhandlare för att avgöra om däcken på ditt fordon är höghastighetsdäck eller inte innan du kör i sådana hastigheter.
Baserat på våra inspektionsresultat och fakta relaterade till denna incident kan vi inte ge någon hjälp i denna fråga.
Källa: Carscoops
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.