Trafikmagasinets legendariska programledare Carl-Ingemar Perstad är skeptisk mot elbilar. Han uppfattar dem som prototyper för statushungriga köpare som vill vara försökskaniner. Nu måste politikerna ta ansvar, menar Trafikmagasinet-profilen i en intervju med Carup.
– Många med mig tyckte att ridån gick ner när de stora tillverkarna lovade sluta med all tillverkning av bensin- och dieselbilar och enbart satsa på el, säger Carl-Ingemar Perstad.
Han är en av våra största tv-personligheter genom alla tider. Folkkära Carl-Ingemar Perstad tvingades bort från Sveriges Television för 22 år sedan.
– Det var mitt livs svartaste dag, men samtidigt var det också en möjlighet att flytta till USA och börja ett nytt liv, säger Carl-Ingemar Perstad till Carup.
I det soldränkta Florida har han slagit ner bopålarna och har en ny karriär som vigselförrättare, något du kan läsa mer om här.
– Det är inte många som vet det hemma, men jag är vigselförrättare. Hit kommer det svenska par som vill gifta sig på stranden eller kanske i baksätet på en amerikanare, säger Carl-Ingemar Perstad.
Men han har inte helt släppt greppet om bilarna.
– Jag är USA-korre för olika medier. Sedan har jag min Youtubekanal BilTV med Perstad, säger Carl-Ingemar Perstad.
– Min son är militär i US-army och har precis kommit hem från uppdrag i Mellanöstern, medan min fru Susanne arbetar som mäklare, säger Carl-Ingemar Perstad.
När han och Christer Glenning härskade i tv-rutan var det inte många svenskar som köpte bil utan att först titta på Trafikmagasinet.
– En branschundersökning visade att närmare 4 av 10 som köpte bil gjorde avgörandet efter att ha sett våra biltester. Det var dubbelt mot bilannonser och motortidningarnas tester, säger Carl-Ingemar Perstad.
Sedan han lämnade Sverige har elbilarna rullat in i våra liv. Men den legendariske programledaren är inte lika jovialiskt optimistisk som förespråkarna.
– Nej, jag har ingen elbil. I Florida drabbas vi av veckolånga elavbrott efter orkaner och hur långt kommer man då i en Tesla? Vi behöver ett transportmedel vi kan lita på under veckans alla dagar, säger Carl-Ingemar Perstad.
Han höjer till och med ett varningens finger för elbilar.
– I dag uppfattar jag mer elbilarna som prototyper som statushungriga köpare lägger ner stora pengar på bara för att bli försökskaniner med en ny bilteknik som inte är färdigutvecklad, säger Carl-Ingemar Perstad.
Biltillverkarnas lovsång till elektriciteten kändes som en örfil för tv-legendaren.
– Många med mig tyckte att ridån gick ner när de stora tillverkarna lovade sluta med all tillverkning av bensin- och dieselbilar och enbart satsa på el. Det var ett drömscenario för ”miljöjontar” som saknar verklighetsförankring, säger Carl-Ingemar Perstad.
Men nu kan han andas ut. På sistone verkar biltillverkarna backa från sina planer på fullständig elektrifiering.
– Men nu slår pendeln tillbaka. De senaste veckorna har vi sett hur flera stora i branschen backat från det löftet och ska fortsätta producera de bilar vi vill ha, det vill säga med bensin- och diesel, utan något slutdatum, säger Carl-Ingemar Perstad.
Enligt honom är elbilar fortfarande på försöksstadiet och ansvaret ligger hos politikerna.
– Har politikerna helt missat att bilhandeln inte blir av med berget av begagnade elbilar, samtidigt som intresset för hybrider och bränslesnåla dieselbilar rusar i höjden, undrar Carl-Ingemar Perstad.
Han kan minnas tillbaka på en spännande karriär som sträckte sig över nästan tre decennier.
— Att få skapa och utveckla ett bilprogram i TV var en barndomsdröm som bara jag trodde på i början, säger Carl-Ingemar Perstad.
Men han gav sig inte. Perstads barndomsdröm blev en av de största tv-succérna någonsin.
– Men bitarna föll på plats och när SVT satsade på att bygga ut TV-husen runt om i landet var det naturligt att Falun där jag jobbade blev centrum för bilar, och resor, säger Carl-Ingemar Perstad.
Många minns kanske att det i begynnelsen inte var ett renodlat bilprogram.
– För de första åren ingick resor i Trafikmagasinet, senare fick vi möjlighet att starta reseprogrammet Packat och Klart, berättar han.
Carl Ingemar Perstad blev folkkär. En av anledningarna var att han höll fötterna på jorden och tog sig tid för vanligt folk.
– Till de starkaste minnena hör kontakten med tittarna, den har jag fortfarande. Som mest hade vi 2,4 miljoner tittare vilket var i klass med de största nöjesprogrammen. Det visade också hur stort intresset är för allt som har med bilen att göra, säger Carl-Ingemar Perstad.
Han ser med fasa hur motorjournalistiken förändras.
– I dag har jag en känsla av att den seriösa motorjournalistiken är på undantag. Jag vet kollegor som har svårt att få låna testbilar eftersom en rad av s k influencers har första tjing eftersom dom syns i sociala medier. Jag har svårt att se något seriöst i en sväng runt kvarteret med en influencer som bara tycker – ofta helt utan fakta, säger Carl-Ingemar Perstad.
Annat var det på hans och Christer Glennings tid.
– Våra biltester i TV tog minst en vecka med alla moment som ingick för att kunna göra en seriös bedömning. När vi påpekade allvarliga brister reagerade branschen. Saab återkallade modell 9-3 som var full med barnsjukdomar och kunde felen inte åtgärdas köpte Saab tillbaka bilarna, säger Carl-Ingemar Perstad.
Trafikmagasinet gjorde flera avslöjanden som fick stor genomslagskraft på sin tid.
– Fiat valde att bygga om framvagnen på en modell som vi ansåg livsfarlig i det så kallade älgtestet och Skoda slutade importera en modell som välte i våra tester, säger Carl-Ingemar Perstad.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.