Sågar Lidls nya satsning helt: ”Rent nonsens”

Lidls nya sortiment av frukt- och grönt påstås växa bättre till tonerna av musik. Nu får reklamen hård kritik av forskare.
– För att fatta mig kort: Detta är nonsens. Rent nonsens, skriver docent Jens Sundström i en ledarsida på ATL.

Under en period har Lidl samarbetat med det oberoende forskningsinstitutet Rise för att se om svenska frukt- och grönsakers smak och kvalité påverkas av att växa upp till olika typer av musik. Företaget har installerat ett ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av växthus och odlingar runt om i Sverige, där frukt- och grönsaker får växa upp till toner av Kungliga filharmonikerna, enligt ett pressmeddelande.

Men det är inte alla som är positivt inställda till den nya innovationen. I en ledarsida med titeln “Lidl drar en vals om växtodling” skriver Jens Sundström som är docent i växtfysiologi om Lidls nya reklam.
– Varför har företag i livsmedelsbranschen en sådan vurm för alternativa metoder och pseudovetenskap när det kommer till att locka konsumenter? skriver han och fortsätter:

Foto: Lidl

– Det är ju ändå välkänt att det som krävs för att lyckas med växtodlingen är växtförädling, teknikutveckling och – som i alla tider – skickliga odlare, snarare än fiolmusik.

Han erkänner att det är ett legitimt forskningsfält och att det inte är oväntat att växter reagerar på ljudvågor. Enligt honom uppstår problemet när rapporten hänvisar att växterna föredrar exempelvis violmusik framför annan musik utan att presentera tillförlitliga bevis.

Han menar att när undersökningarna begränsas till vilken sorts musik som växter gillar, trots att växter saknar både nervsystem och hjärna, så försvinner också framtida forskning och relevanta frågor.
– Eftersom man inte svarar på verkliga vetenskapliga frågor återstår därmed bara att försöka sälja på oaktsamma konsumenters produkter som produceras med pseudovetenskapliga metoder, skriver han.

Nu har Lidls kommunikations- och CSR-chef Marita Wengelin och en av Rise forskare Tora Råberg svarat på kritiken i en debattartikel i ATL. Marita Wengelin beskriver att slutrapporten som Rise tagit fram visar att musik har kraften att påverka växtriket positivt. Enligt en av studierna ökade exempelvis klassisk musik fröskörden på bönor upp till 33 procent och plantorna växte sig 38 procent högre än plantor som inte fått växa till musik. Tora Råberg från RISE försvarar forskningen hon med.

– Musik är en blandning av frekvenser som kan spelas upp med olika amplitud. Det kan upplevas flummigt, romantiskt eller pseudovetenskapligt – men det kvarstår att forskare har uppmätt effekter av ljudvågor på odlade växter, avslutar hon i sin debattartikel.
LÄS MER: