Willys vd: Debatt om höga matpriser faktalös

Matpriserna i Sverige har skenat och gått upp med 25 procent på tre år. Men debatten har varit ”faktalös” hävdar Willys vd.
– Det blir lite svårt att be om ursäkt för att vi får en halv miljon kunder och vi måste få tjäna pengar. Sedan att vi gör en skälig vinst – det är en förutsättning för att vi ska kunna expandera, säger Nicholas Pettersson till GP.

Den hätska matprisdebatten har lugnat ner sig. Diskussionerna kring matjättarnas storvinster de senaste åren gav upphov till livliga diskussioner i media där vissa menar att butikerna gjorde vinster på bekostnad av folket. Riktigt så enkelt är det inte, i alla fall om man frågar Matpriskollens grundare och vd Ulf Mazur.

Orsaken till varför matpriserna steg så kraftigt går det inte att ge ett enkelt svar på. Ulf Mazur berättar om flera faktorer som gjorde att priserna drog iväg, kriget i Ukraina, pandemin och försenade containerfartyg är bara några av dem.

Ulf Mazur.

– Det var många olika faktorer som drev upp matpriset rejält, en ökning som tog började ta fart under hösten 2021. Svenska priser åkte upp och det gjorde de i hela Europa. Så har det sett ut sedan dess, säger Ulf Mazur.

Ica-gruppens intäkter innan skatt steg till 931 miljoner i slutet av 2023, från 185 miljoner kronor från året innan. Ica Maxi gjorde en samlad vinst 1,66 miljarder kronor. Axfoodkoncernen, som bland annat äger Willys, Hemköp och Tempo, gjorde den högsta noteringen någonsin 2023, med en nettoomsättning på 81,1 miljarder kronor.

De stora vinsterna stack i ögonen på många som hade svårt att få ihop matekonomin. Ulz Mazur anser att det fick många att snabbt vilja hitta någon att lägga skulden på.

– När man får så extrema prisökningar som vi hade under två år så försöker många göra det enkelt och hitta en enkel förklaring vems felet är. Så enkelt är det inte. Därför kan nog alla i branschen känna sig utpekade i debatten, säger han.

Willys vd: “Faktalös debatt”

En annan i branschen som upplevt debatten som ensidig är Willys vd Nicholas Pettersson. Han ger en liknande förklaring till de höga priserna som Ulf Mazur, att priset gick upp av andra skäl än vinstintresse hos matjättarna.
– Jag kan tycka att det har varit en debatt, oavsett vem som har rätt eller fel, som har varit ganska faktalös, säger han i en intervju i GP.

Nicholas Pettersson beskriver hur han motiveras av att se hur deras lågpriskoncept räddar familjernas matekonomi. Och det går bra för Willys, förra året gjorde de storvinst. Rörelseresultatet landade på 2,1 miljarder kronor och nettoomsättning på omkring 44 miljarder kronor med en rörelsemarginal på 4,7 procent.

– Det blir lite svårt att be om ursäkt för att vi får en halv miljon kunder och vi måste få tjäna pengar. Sedan att vi gör en skälig vinst – det är en förutsättning för att vi ska kunna expandera, säger Nicholas Pettersson.

Jakten på syndabocken

Det verkar alltså inte finnas några enkla svar eller lösningar för att få ner priserna, något som Ulf Mazur poängterar när han kommenterar Willys vd:s uttalanden om det hårda debattklimatet.
– Det jag tror han menar är att man för enkelt försöker hitta ett svar eller en syndabock när det är mer komplext än så, säger han.

Både Willys vd och Ulf Mazur understryker att det är en lågmarginalbransch, vissa är bättre än andra på att locka och hålla kvar kunderna. Och de som lyckas går med vinst.
– Att sälja dagligvaror är en lågmarginalbransch, men med väldigt stor volym, vilket gör att det går att tjäna pengar om man är bättre än andra och får kunderna att återkomma, förklarar Mazur.

Men det återstår fortfarande kritiska röster som menar att det är medvetna överpriser det handlar om.

Hur ställer du dig till de som menar att vinsterna som matkedjorna har gjort är på bekostnad av konsumenterna? Är vinsterna förhållandevis rimliga? 

– Vissa gör vinster och andra tjänar ingenting! Vem gör rätt och vem gör fel? säger Ulf Mazur.

Hur stora vinsterna blivit skiljer sig från butik till butik, kedja till kedja. Det går inte att klumpa ihop matkedjorna och butikerna då vissa gjort brakvinster, andra förluster. Och vad en skälig vinst är kan inte Mazur bedöma.

– Vad som är en rimlig vinstnivå kan jag inte säga, säger han.

Konsumentansvar i att pressa priserna

Mazur uppmanar konsumenterna att bli mer medvetna om var de gör den bästa affären, och konstaterar att svenskarna redan nu är mycket mer prismedvetna än tidigare.

– Ska du handla billigare så utgå från kedjornas extrapriser när du matplanerar och var multilojal. Det vill säga gå till flera butiker, säger han.

Som konsument bär man ett ansvar att byta butik om priserna är bättre i en annan. Man kan dra paralleller med banker, vill man ta lån går man till den bank som ger det bästa erbjudandet. Men som konsument finns det begränsat med verktyg för att jämföra priserna.

– Det är när vi är slappa och inte visar i handling att vi byter butik om det finns billigare eller bättre hos någon annan, som priserna inte pressas. Verktygen för att prisjämföra saknas dock till stor del för konsumenterna, säger Ulf Mazur.
Bild ovan: Lars Classon
LÄS MER: