E-handeln som ökar och minskar

E-handeln ser ett lyft från förra årets nedgång. Totalt har den ökat med tre procent, men tillväxten är ojämn. En bransch ökar tvåsiffrigt för femte kvartalet i rad, medan en annan fortsätter hamna på efterkälken.

Efter några tuffa år ser det ut att ljusna för e-handeln som minskade under hela 2023. Enligt Postnords e-handelsbarometer ökade tillväxten under årets andra kvartal med tre procent. Däremot var det en ojämn ökning, där vissa branscher ser stora ökningar och andra fortsätter halka efter.

Apoteken tar täten medan sporten halkar efter

Onlineapoteken fortsätter öka stort och tar ledningen e-handeln med en ökning på 20 procent. Det är femte kvartalet i rad som apoteken på nätet visar en tvåsiffrig ökning. Apotekshandeln har, till skillnad från många andra branscher, inte lika stor konkurrens från utländska lågprisjättar. En annan styrka inom apotekshandeln är att de erbjuder lättillgänglig informationen om produkterna, både för läkemedel och skönhetsprodukter.

Sporthandeln har det å andra sidan tuffare. Konsumenter föredrar fortfarande att handla i fysiska butiker när de köper bland annat skidor och cyklar. Branschen hoppas nu på att det ökade intresset för löpning ska vända utveckligen, då skor och kläder handlas allt mer online. Modebranschen såg en ökning på sex procent medan sport- och fritidsbranschen minskade med fem procent under årets andra kvartal.

Bygghandeln fortsätter att ha det tufft med en minskning på sju procent, men resultatet tolkas ändå som ett tecken på återhämtning. Fallet för kvartalet är mindre än tidigare, vilket signalerar att marknaden nu långsamt börjar vända uppåt från bottennivåerna.

Svenskarna för lata för retur

E-handelsundersökningen belyser också konsumenternas vanor när de handlar på nätet. Trots att majoriteten returnerar varor de inte vill behålla, är det en del som låter bli. Bekvämlighet är den största anledningen bakom de uteblivna returerna – hela 44 procent uppger att de avstår från att skicka tillbaka varor för att de inte orkar.

När det kommer till leverans är vi villiga att betala extra för snabb leverans direkt till dörren, men vi håller i plånboken när vi erbjuds betala mer för miljövänlig frakt. 48 procent uppger att de betalar mer för att för hemleverans, medan endast sex procent är villiga att betala mer för ett miljövänligare alternativ.
LÄS MER: