Så ska Mercedes återvinna batterier från elbilar

Mercedes-Benz blir först i världen med en egen anläggning för batteriåtervinning. Nästan allt råmaterial från elbilsbatterier ska återvinnas med en unik metod för att sedan användas i nyproduktion av batterier.

Den nya fabriken har en kapacitet att återvinna upp till 96 procent av de råmaterial som används i elbilsbatterier, bland annat värdefulla metaller som litium, kobolt och nickel. Här ska det återvunna materialet räcka till fler än 50 000 batterimoduler per år, uppger Mercedes-Benz i ett pressmeddelande.

Vid invigningen var Tysklands förbundskansler Olaf Scholz på plats.
– Att tillverka batterier på ett hållbart sätt är en nyckel till allt. Bilens framtid är elektrisk och batterier är en viktig del i denna framtid, sa han vid invigningen.

Fabriken är unik på flera sätt. Den är den första som drivs av en biltillverkare och använder två olika återvinningsmetoder på ett sätt som inte tidigare har använts i Europa. Den mekaniska återvinningen separerar material som koppar, plast och järn. Därefter tas metaller som kobolt, nickel och litium ut från den så kallade “svarta massan” i batteriernas elektroder med hjälp av en process som kallas hydrometallurgi.

Till skillnad från den mer energikrävande pyrometallurgin, som ofta används i Europa för att återvinna metaller från batterier, kräver hydrometallurgi betydligt mindre energi. Anläggningen ska drivas av fossilfri el, bland annat med hjälp av en 350 kilowatt stor solcellsanläggning på fabrikstaket.
LÄS MER: