En lucka i EUs regelverk gör det fortfarande lagligt att sälja bilar med 2G- och 3G-modem, det trots att dessa nät kommer tas ur bruk drygt två år. Detta kan leda till att Toyotas nya bilar tappar sin SOS-anslutning och riskerar att underkännas vid besiktning.
Toyota fortsätter att sälja helt nya bilar med äldre 2G- och 3G-modem, som används för fordonens lagstadgade SOS-tjänster, det har bilsajten Carup tidigare avslöjat. Den påbörjade avvecklingen av 2G- och 3G-modemen kommer att innebära att dessa bilar kommer förlora sin nätverksanslutning om bara ett par år.
Trots det så är den 20 år gamla tekniken fortfarande laglig att använda. Det eftersom att bilarna fortfarande är typgodkända enligt EU-regleringen som ännu inte ändrats, uppger Vi Bilägare.
– Det var ingen bra lösning vilket vi får erfara nu. Jag kan tycka att det är ett exempel på en misslyckad EU-reglering då man inte tog höjd för den snabba teknikutvecklingen från början, säger säger Calle Beckvid senior rådgivare inom regulatoriska frågor på Mobility Sweden till Vi Bilägare.
Ett nytt lagkrav som kommer den 1 januari 2026 innebär att Toyotas nya bilar måste vara utrustade med moderna 4G- eller 5G-modem. Det för att kunna säkerställa att de ska fungera med framtidens nätverk. Förlorar bilarna sin nätverksanslutning så påverkas dessutom bilarnas SOS eCall-funktion och riskerar att bli underkänd i besiktningen, skriver Carup.
En bil som inte gr igenom besiktningen är en oanvändbar bil. Därför vill nu Toyota hitta en lösning på problemet med nedsläckningen av 2G/3G-näten, för att ge sina bilar längre liv.
– Toyota undersöker möjligheter till uppgradering av kommunikationsmodulens mjukvara så de uppkopplade tjänsterna ska fungera även efter nedsläckningen av 2G/3G-näten, säger informationschef Christian Hallin till Vi Bilägare.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se