I Sverige kommer körkortsåldern med stor sannoliket att sänkas ifrån 18 till 17 år. Sänkningen är en del av ett nytt EU-direktiv som är på väg att godkännas. Men förslaget ger inte hejarop hos alla.
– Vi får det sämsta av två världar, barn med körkort som dessutom inte har någon utbildning, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor på trafiklärarutbildningen i Stockholm.
Just nu eller EU på att förhandla fram det så kallade “Fjärde körkortsdirektivet.” Det nya direktivet ska fungera som nya riktlinjer för körkortsfrågor inom alla EU:s medlemsländer.
– Ett av förslagen är att man ska kunna ta körkort från 17 års ålder och vi måste följa de här direktiven. Men det är villkorat att man måste ha med en ledsagare tills man fyller 18 år, säger Olof Stenlund, körkortsexpert på Transportstyrelsen, till Carup.
Ledsagaren ska vara minst 24 år och ska ha haft körkort utan anmärkningar i minst fyra år, enligt EU:s förslag. Det Innebär att en 17-åring med en äldre kompis kan få köra fritt i trafiken.
– Det beror också på vem det är som ska vara ledsagare, är det föräldrarna är det en sak, men någon som bara haft körkortet några år blir en skillnad, säger Olof Stenlund.
EU-parlamentet kommer med stor sannolikhet att att rösta igenom förslaget. Här om dagen sammanträdde expertrådet för att gå igenom detaljer. Men hittills finns inga förslag på att ändra den nya körkortsgränsen på 17 år.
– Det finns starka krafter för att skynda på det här. Bland annat Ungern som är ordförandeland vill ha det klart innan årsskiftet. Men sedan ska det genomföras och det kommer att ta kanske fyra år, men det är osäkert, säger Olof Stenlund.
Tyskland är också ett av de länder som varit starkt pådrivande i frågan, men i Sverige har man istället varit försiktigt kritiska till förslaget.
– Från Transportstyrelsen hade vi helst sett att det här förslaget var frivilligt för medlemsstaterna. Vi har haft övningskörning från 16 år, men då är det handledaren som har ansvar för körningen. Om en 17-åring har körkort flyttas ansvarsfrågan till denne och då blir det en skillnad, säger Olof Stenlund.
En kritisk röst till förslaget är Sveriges trafikskolor.
– Vi får det sämsta av två världar, barn med körkort som dessutom inte har någon utbildning. I de andra EU-länderna finns det krav på att man ska gå på körskola, men det har vi inte i Sverige, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor på trafiklärarutbildningen i Stockholm, till Carup.
Tidigare kom det förslag på att öka utbildningskravet för körkort, men det tog bort. Det hade kunnat få stor påverkan i Sverige, där vi saknar krav på att körkortselever ska genomgå lärarledda lektioner.
– Tidigare fanns det i förslaget ett krav på tio timmar kör och teorilektion, men det finns redan i alla andra länder, så man tog bort det, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Hindenburg uttrycker en oro över att förlaget om sänkt körkortslder ska klubbas igenom av EU, då hon tror att det bidrar till ökad föra i trafiken.
– Jag tror inte att det är många som vill ha barn i trafiken, allra helst inte sådana som saknar utbildning. Visst säger man att de ska ha en ledsagare med sig, men i praktiken blir det barn med körkort, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se