SJ tar tillbaka gamla avställda X2000-tåg. Nu ska de gamla tågen rädda SJ från förseningar.
Flera X2000-tåg som länge stått avställda kallas nu tillbaka in för att rädda tågtrafiken i vinter. Från början var planen att de skulle pensioneras.
– De här har ju varit avställda ur trafik en längre tid nu så nu försöker vi få tillbaka de här fordonen, säger projektledare Thomas Chentinell till SVT.
Förra året bjöd på rekordmånga förseningar i tågtrafiken, hela 3,85 miljoner minuter enligt SVT.
– Det var ingen rolig läsning, kommenterar Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ.
En av punkterna i SJ:s tiopunktsprogram är att rusta upp de gamla tågen i Västerås. Genom att ha fler tåg igång ska SJ vara bättre rustade mot förseningar inför vintern. Reparationskapaciteten i tågverkstaden i Västerås har fördubblats och nu ska fem tåg stå nyservade och startklara innan jul.
– Det är vinter varje år och det vet vi om, men vi kan konstatera att vi behöver göra mer för att kunderna ska få en pålitlig resa, säger Arvid Fredman.
X2000 lanserades i trafiken mellan Göteborg och Stockholm 1990. Här erbjöds en unik upplevelse för tiden – hög fart och lyxig service riktad mot affärsresenärer. Med sitt innovativa korglutningssystem kunde tåget köra snabbare i kurvor, vilket minskade restiderna avsevärt.
X2000 väckte även global uppmärksamhet med provkörningar i både USA och Kina. 1993 satte tåget hastighetsrekord på Västkustbanan med 276 kilometer i timmen, en prestation som blev ett svenskt rekord i över ett decennium.
Snart fick fler resenärer plats på de populära tågen, som också började trafikera fler linjer. I början av 2000-talet omvandlades dessutom flera förstaklassvagnar till andra klass för att skapa ännu fler sittplatser.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.