Varje höst råkar tågen ut för samma problem: lövhalka. Nu ska ett unikt vapen testas för att se om det kan vara lösningen på problemet.
– Den tar verkligen bort lövmassan från rälen, det är det viktiga här, säger Staffan Grönwald, affärschef på Roslagsbanan, till Mitti.
En stormfri höst med få frostnätter, som det varit i år, orsakar en lång säsong av lövhalka på Roslagsbanan. Ett återkommande problem, som snart kan vara löst. Den 21 oktober startades ett test av en helt ny metod: 200 graders varm ånga.
– Vi har initierat ett arbete med att köpa in en ångmaskin vars syfte är att ta bort lövmassan som bildas när vi kör över dem, säger Staffan Grönwald till Mitti.
Maskinen monteras på ett multifordon som därefter körs längs spåret. Den har två munstycken som sprutar ut 200 grader varm ånga under högt tryck på rälen. Staffan Grönwald förklarar att det den gör är att ånga bort löven, vilket i sin tur ökar friktionen.
När massan sedan har avdunstat kan en gel appliceras för att minska halkrisken på spåren, och just nu används den bara på Roslagsbanan.
– Den är helt anpassad efter våra behov, spårvidd och vårt multifordon. Sen kan man ju använda samma typ av teknik på andra banor om man skulle vilja, säger han.
Testet har genomförts under en för kort tidsperiod för att kunna utvärderas, och det går ännu inte att avgöra hur tågens punktlighet påverkas. En utvärdering kommer att göras efter hösten, men arbetarna är nöjda med vad de har observerat hittills.
LÄS MER:
Matilda Härviden studerar journalistik vid Södertörns Högskola.