Batteritillverkaren CATL har tagit fram ett innovativt saltbatteri för laddhybrider. Batteriet har en blandning utav litium- och natriumjoner som gör batteriet lite extra tåligt. Tack vare saltet kan bilen, enligt företaget, även köra vid extrema temperaturer på uppemot -40 grader Celcius.
Världens största batteritillverkare CATL avslöjade nyligen att de tagit fram en ny revolutionerande batteriteknik för laddhybrider, uppger Carup. Enligt företaget ska deras Freevoy-batteri kunna ge laddhybrider en räckvidd uppemot 40 mil och kunna laddas 28 mil på 10 minuter.
Nu har den kinesiska batterijätten avslöjat vad deras nya batterier innehåller. Freevoy är ett hybridbatteri som använder sig av både litiumjoner och natriumjoner. Alltså använder sig batteriet av vanligt bordsalt till viss del. Den litiumbaserade tekniken dominerar till stor del i dag, men natriumjontekniken som är billigare har gjort stora framsteg under den senaste tiden, enligt NyTeknik.
CATL hävdar att en stor anledning bakom den rejält utökade räckvidden till laddhybridbatteriet kommer från natriumjonernas samverkan med litiumjonerna. Även saltet i batterierna har en viktig funktion som gör det möjligt för elbilarna att fortfarande fungera vid 40 minusgrader Celsius och ladda vid 30 minusgrader Celsius. Dessutom ska elbilen laddhybriden kunna köra utan strömförlust upp till minus 20 grader Celsius, skriver Golem.
Freevoy-batteriet har redan nu utrustats i sju olika laddhybrider, skriver Batterydesign. Men under 2025 hoppas CATL att hybridbatteriet ska finnas i ytterligare ett 30-tal laddhybridsmodeller. Några av bilmärkena som kommer få använda sig av batteriet är Geely, Chery, GAC och VOYAH.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se