Det svenska företaget har som mål att sänka utsläppen inom den globala sjöfarten med 10 procent. Det vill de göra genom att sätta segel på alla världens 60 000 lastfartyg.
– I år handlar det om realisering av tekniken och nästa år blir det kommersialisering, säger Oceanbirds vd Niclas Dahl till Dagens Industri.
Den globala sjöfarten står idag för 80 procent av världens handelsvolym och 3 procent av de globala klimatusläppen – samma andel som flygtrafiken. Det svenska företaget Oceanbird började därför för fyra år sedan ett utvecklingsprojekt som hade som mål att bygga ett svenskt fartyg, designat för att segla över Atlanten på 12 dagar och minska växthusgasutsläppen med 90 procent.
Idag är det ett företag med över 30 anställda, och som strävar efter att sätta segel på världens cirka 60 000 stora lastfartyg.
– Oceanbird räknar med 7-10 procent lägre klimatutsläpp per segel för en stor bilbåt som fraktar 7000 bilar på en global rutt över Atlanten, skriver Dagens Industri.
Enligt vdn Niclas Dahl handlar det alltid om minst 2000 ton mindre koldioxidutsläpp per år och segel. Det är Walleniusrederierna och verkstadskoncernen Alfa Laval som har Oceanbird tillsammans. För närvarande utvecklas två prototyper av vingsegel parallellt. Förberedelserna för den seglande prototypen har redan påbörjats, där den första vinddrivna lastfartyget ska utrustas med sex vingsegel och planeras att ha all design färdigt under 2026.
För närvarande utvecklar Oceanbird en vingsegel på 40 meters höjd, som har en unik design inspirerad av flygplansvingar. De använder då mindre material, vilket gör att segeln både blir billigare och enklare att montera på redan existerande fartyg.
De största problemen blir dock att kunna installera segeln på ett snabbt och smidigt sätt, samt att öka produktionen av segel. Trots det är det ett stort intresse på marknaden, som ständigt ökar.
– Vi har definitivt passerat frågan om vind kommer att spela en roll i framtidens sjöfart. Nu handlar det om vilka bolag och tekniker som kommer att dominera, säger han.
LÄS MER:
Matilda Härviden studerar journalistik vid Södertörns Högskola.