Ikeas nya fristående restaurang i London har blivit en succé. Människor kommer dit för att köpa billiga köttbullar och kunna umgås med varandra, en plats som finns kvar när andra försvinner.
– Och det är just det med Ikeas restauranger: där finns hela människolivet, skriver The Sunday Times.
Nu.se har tidigare skrivit om att Ikea öppnar sin första fristående restaurang i Hammersmith, östra London, och har chansen att slå ut McDonalds. Efter någon vecka har den nu fått mycket positiva recensioner.
Charlotte Ivers, journalist på The Sunday Times, fick som jobb att åka ut till Ikeas restaurang för att recensera hur maten och lokalen såg ut, men det hon möttes av var inte något som hon trott.
– Jag skickades genast dit för att recensera några svenska köttbullar, men det jag fann var något mycket märkligare, mer intressant och på sitt sätt rörande, skriver hon.
Hon menar att Ikeas restauranger har blivit de nya platserna där människor kan umgås på gemensamma ytor till en liten eller ingen kostnad. Tidigare brukade det vara bibliotek och caféer, men med stigande priser och nya regler försvann de mer ur det offentliga livet.
Under Charlotte Ivers vistelse på restaurangen såg hon bland annat barnfamiljer, arbetande personer och några som var på dejt. Karen Hughes, Ikeas chef för matavdelningen, säger i artikeln hur Ikea försöker vara en restaurang för de många, och betonar mycket på priserna.
– Maten är förvånansvärt billig. Svenska köttbullar kostar £5.50, varmkorvar 85 pence. En barnportion pasta med tomatsås går på 95 pence. Det är något genuint skandinaviskt över det hela, skriver Charlotte Ivers.
Betydelsen av Ikeas café och restaurang är betydligt större än vad man kanske tror, menar Charlotte Ivers. Det är en plats där unga par som precis köpt möbler till deras första lägenhet kan äta en lugn måltid och det är en plats för personer som vill äta svenska köttbullar kan göra det för en billig peng. Hela människolivet finns där, en typ av nostalgi.
Förra året sålde Ikea nästan tio miljoner huvudrätter i Storbritannien, varav över hälften stod av de berömda svenska köttbullarna. När restaurangen öppnades den 31 oktober i Hammersmith besökte nästan 1000 kunder lokalen och sammanlagt åts 1750 köttbullar. En restaurang som nu har chansen att konkurrera ut McDonalds.
Matilda Härviden studerar journalistik vid Södertörns Högskola.