Sverige och transportflygplanet Hercules har gått hand i hand sedan 1965. Nu kommer efterträdaren. Ett brasilianskt superplan som är nästan 300 km/h snabbare och som lastar sex ton mer.
Hercules flög för första gången 1954 och fortfarande under Kuwait-kriget, ett halvt sekel senare. 2007 blev modellen den femte i ordningen som amerikanska militären haft användning av i över 50 år. Oräkneliga hjälpinsatser, bland annat för svenska försvarsmakten i Afghanistan under det nya årtusendet.
C-130 Hercules har verkligen ett digert CV. Men, någon gång tar historien slut. De sex planen som ingår i den svenska flottan kräver mycket underhåll och lider av tillgänglighetsproblem, vilket fick Sverige att söka efter något nytt. Efter månader av förhandlingar med den brasilianska försvarsmakten hade man bestämt sig: det brasilianska företaget Embraers C-390 Millenium. Så, vad är det för flygplan som ska ta över stafettpinnen?
För att få en förståelse för den stora skillnaden mellan planet som var och planet som ska bli behöver man hoppa över jämförelser av längd och vikt, och istället se till vad de klarar av. Här är det tydligt att försvarsmakten får en rejäl uppdatering.
Hercules-planen har en maxhastighet på 583 km/h och kan fulltankade ta sig drygt 380 mil. Jämför det med C-390 som har 850 km/h i sig, och som med samma last kan ta sig mer än 100 mil längre. Det är tydligt att två jetmotorer ger mer kraft än fyra turboprop-diton.
– Det är mycket tillfredsställande att vi nu närmar oss en långsiktig lösning och C-390 är en mycket kvalificerad plattform med stor utvecklingspotential, säger flygvapenchef generalmajor Jonas Wikman till försvarsmaktens hemsida.
C-390 Millenium är utvecklat av den brasilianska tillverkaren Embraer och är det tyngsta företaget tagit fram. Flygplanet, som togs i bruk 2019, klarar en last på 26 ton, drygt sex mer än sin föregångare, och har plats för 80 passagerare. Om man är i behov av att transportera annat än människor? Inga problem, planet har plats för två pansarskyttefordon, eller en Sikorsky H-60, en populär helikoptermodell.
Exakt hur många taktiska transportflygplan Sveriges nya flotta ska bestå av finns det ännu inga uppgifter om, men troligtvis rör det sig om minst tre stycken. Sverige blir därmed det sjätte landet i Europa, och det första i de norra delarna av kontinenten, att beställa flygplanet. Av Portugal, Ungern, Nederländerna, Tjeckien och Österrike har hittills leveranser skett till de två förstnämnda, skriver simpleflying.com.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.