Audi döper om sig AUDI och de klassiska fyra ringarna försvinner. Är draget galet eller briljant? Något mittemellan tror varumärkesstrategen Tobias Brandt, strategichef på Singular Studios.
– Det är oftast en ganska dålig idé när man gör en mixad lösning., säger han om företagets nya strategi.
Audi brottas med stora problem. Vinsten har störtdykt, flera tusen riskerar att förlora jobbet och försäljningarna rasar i Kina. Just det sista hoppas företaget råda bot på med en aningen speciell idé: lansera sig själva som AUDI i Kina och förhoppningsvis kunna ta revansch efter att försäljningen störtdykt.
Många blev förvånande när de fyra ringarna togs bort.
– De verkar ha gjort bedömningen: Audi, fast det är samtidigt ett nytt Audi. Man vill visa att man har stigit in i en ny teknisk fas och förstår den nya generationens mobilitet. Så man gör något nytt, men vågar inte ta steget fullt ut, säger varumärkesstrategen Tobias Brandt, strategichef på Singular Studios.
Det kan finnas vissa risker med den strategin. Varumärkesexperten varnar för att det kan vara ett farligt drag.
– Det är oftast en ganska dålig idé när man gör en mixad lösning. Jag tänker specifikt på designlösningen där man plockar bort centrala element, som logotypen. Europeiska lyxmärken går ofta väldigt bra i Kina, för man kan erbjuda en livsstil och ett arv som kineserna inte har sedan tidigare. De talar för att man snarare borde hålla kvar vid det varumärket man har.
Varför valde de då att göra just så här?
– Jag tror att den viktigaste faktorn är att man bedömer att den kinesiska marknaden är så speciell att man behöver en annan lösning där. Man känner att värderingarna och varumärket som finns inte räcker till, säger Tobias Brandt.
Brandt nämner Teslas betydelse för bilsektorn. Deras strategi att “disrupta” har påverkat hela marknaden och det finns hos många konkurrenter en oro över att uppfattas som traditionella och att man tillhör “den gamla industrin”. Men det kan också finnas fördelar med att inte satsa fullt ut.
– Jämför med strategin där man skapar ett helt nytt varumärke, t ex Polestar. Det går att göra. Men det kostar väldigt mycket, är omgett av mycket osäkerhet och innebär mycket arbete.
Hur lanseringen går och hur väl AUDI tas emot, det får framtiden utvisa.
– Vi kan tycka att strategin är otydlig, men det viktiga är att den inte skapar otydlighet mot marknaden och mot dem som är tänkta att köpa bilen.
LÄS MER: