En grupp forskare i Kanada har utvecklat ny teknik som kan vara lösningen på långsamma laddningstider för litiumjonbatterier. På bara 15 minuter kan elbilen gå från urladdad till 80%. Det skulle kunna minska kostnaden för branschen rejält, skriver Transportochlogistik.se.
Forskarna vid Waterloouniversitetet i Kanada nådde det tekniska genombrottet genom en omdesign av anodens struktur. Anoderna, som vanligtvis tillverkas av grafit, är centrala för batteriets prestanda. På så sätt förbättrades batteriets förmåga att leda elektricitet och snabbare rörelse av litiumjoner möjliggjordes.
Resultaten har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Advanced Science och visar på en betydande framgång inom batteriteknik.
– Om vi kan skapa batterier som är mindre, snabbare att ladda och håller längre, kan vi minska den totala kostnaden för elfordon, säger professor Yverick Rangom från Waterloouniversitetet.
Utöver den snabba uppladdningen leder tekniken även till att batteriers livslängd och hållbarhet förbättras. Yverick Rangom framhåller att det skulle göra elbilar till ett mer realistiskt alternativ framöver. Det skulle underlätta för personer utan tillgång till hemmaladdare och dessutom öka värdet på begagnade elbilar.
Forskargruppen utvecklade en metod för att smälta samman grafitpartiklar i anoden, vilket minskar risken för att batteriet bryts ner. Dessutom elimineras de säkerhetsrisker som normalt förknippas med snabb laddning, som varit ett problem för branschen. De tror att teknologin ska kunna anpassas till befintliga tillverkningsprocesser för litiumjonbatterier utan några större förändringar.
– Med denna teknik kan vi säkerställa att lösningen är skalbar och fungerar med befintliga produktionslinjer, vilket är avgörande för att hålla kostnaderna nere för batteritillverkare, säger professor Pope.
Skulle tekniken kunna implementeras framgångsrikt skulle det hjälpa till att bidra till att påskynda övergången till hållbara transporter globalt.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.