Norge vill höja elbilsskatten: ”Obegripligt”

I Norge föreslås en skattehöjning för landets 750 000 elbilar under nästa år. Förlaget har däremot mötts av hård kritik.
– Det är obegripligt att regeringen vill höja skatten på att äga en elbil, säger Ingunn Handagard, presschef på bilistorganisationen NAF (bilden ovan).

Skatteintäkterna från bilar sinar i Norge. Elbilarna har hittills haft nästan total skattefrihet och ökar i snabb takt. Allt färre tankar bensin och diesel som drar in skattepengar. Vägskatten från fossilbilar minskar också när allt fler norrmän kör elbil. Nu vill norska regeringen höja flera skatter i statsbudgeten för nästa år, och det är elbilar som ser ut att få ta smällen, skriver Carup.  

Den norska trafikförsäkringsavgiften som är en avgift för att äga elbil ska höjas för de de 750 000 elbilarna som rullar på norska vägar. Samtidigt sänks motsvarande avgift för bensin- och dieselbilar. Detta får hård kritik från norska bilistorganisationen NAF. 

750 000 elbilar rullar i Norge och nu vill regeringen höja avgifterna.

– Det är obegripligt att regeringen vill höja skatten på att äga en elbil. Om detta går igenom kommer elbilar att få den överlägset högsta trafikförsäkringsavgiften av alla biltyper, säger Ingunn Handagard, presschef.

Norge har betydligt dyrare bränsle än Sverige, trots att landet är en av världens största oljeexportörer. Medan Sverige sänker sina bränsleskatter 2025 går Norge i motsatt riktning. I förslaget till nästa års budget höjer regeringen de totala skatterna på bensin och diesel med 0,07 kronor per liter. Samtidigt som CO2-skatten går upp kommer regeringen att sänka vägbruksskatten.

– Därför är det viktigt att regeringen insisterar på att inte höja drivmedelsskatterna när de förhandlar om budgeten nu. Bilister behöver inte höja avgifterna. Den viktigaste åtgärden för att säkerställa omställningen till en mer klimatvänlig bilpark är att det fortfarande lönar sig att ha en elbil. Bensin- och dieselförare på landsbygden ska inte behöva betala mer i skatt för att fylla tanken, säger Ingunn Handagard i ett uttalande från NAF
LÄS MER: