Northvolt har spenderat över 100 miljarder men levererar ändå färre än ett batteri om dagen. Endast Scania får leveranser, 80 ellastbilar på de tre senaste månader. Nu kan Porsches nya sportbil bli räddningen.
Northvolt är i akut kris och har ansökt om konkursskydd enligt chapter 11 i USA. Handlingar som lämnats in till konkursdomstolen i USA visar på 64 miljarder kronor i skulder. Många svenska företag har inte fått betalt av Northvolt, totalt är det fakturor på 2,5 miljarder kronor som är obetalda, skriver Carup.
Det allra största problemet för Northvolt är att de nästan inte lyckas tillverka och leverera några batterier, trots att de säger sig ha en enorm orderstock. Batteriproduktion är extremt svårt, då alla parametrar måste klaffa samtidigt. Det har visat sig svårt att få igång fabriken i Skellefteå som planerat. Northvolt har inte nått sina veckovisa produktionsmål och många celler har varit av för låg kvalitet och fått kasseras.
Enligt Carups uppgifter är Scania den enda kunden som får batterileveranser från Northvolt. De används ännu inte i några elbilar. BMW har dragit tillbaka sina tidigare beställningar. Och leveranserna från produktionslinorna till Audi och och Porsche har inte kommit igång. Där provbrygger Northvolt än så länge bara batterier. Uppgifterna bekräftades av Peter Carlsson på presskonferensen när han avgick.
– Vi har jobbat igenom våra leveranser, främst i närtid med Scania, nästa år börjar Porsche och senare Audi komma in, sade Peter Carlsson på presskonferensen.
Hur mycket batterier tillverkar då Northvolt åt Scania? Enligt Scanias kvartalsrapport levererade de 80 elektriska lastbilar till kunder på ett helt kvartal. Det innebär att Northvolt alltså inte levererar mer än knappt ett batteripaket om dagen till Södertälje. Northvolt vill varken bekräfta eller dementera Carups uppgifter.
– För närvarande levererar vi i enlighet med våra kundkontrakt, skriver Matti Kataja, Northvolts kommunikationschef, i ett mejl till Carup.
Northvolts hopp nu är att de nästa år ska kunna börja leverera batterier till Porsches och Audis nya elbilar. Det handlar om nya elektriska Porsche 718 och en ny elsportbil från Audi. Bilar som bara görs i några 1000-tal exemplar. BMW har rivit upp sin beställning, och nya elbilen BMW Neue Klasse ska också få batterier från andra håll då den har cylindriska celler som Northvolt inte producerar.
– Vi arbetar sedan länge med flera märken som ingår i Volkswagengruppen och de kommer fortsatt vara viktiga partners till oss även framöver, skriver Matti Kataja.
Scania har nu lånat ut 1,1 miljarder kronor för att säkra fortsatta batterileveranser. Northvolt har under en tid varit i samtal om samarbete med den kinesiskabatteritillverkaren Catl, enligt DN.
Volkswagen och andra stora europeiska biltillverkare genomgår en kris och måste nu göra tuffa val när det gäller sina framtida investeringar i teknik. Många biltillverkare kommer att tveka på att göra skarpa beställningar från Northvolt i framtiden då leveranserna är osäkra. Volkswagen har gjort nedskrivningar som kan innebära förluster på totalt 20 miljarder kr. BMW tog i somras tillbaka en order på 22 miljarder kr från Northvolt.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se