Många butiker bröt mot lagen under Black Week

Mer än hälften av 433 granskade butiker redovisade sina priser på ett felaktigt eller otillräckligt sätt under Black Week. Det visar en ny nationell kartläggning.
– Tyvärr visar resultaten att handeln inte tar reglerna på allvar, säger Gabriel Södersten, konsumentrådgivare i Göteborgs Stad.

Konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad har i samarbete med konsumentvägledare från hela landet genomfört en nationell kartläggning som visar hur Sveriges butiker reat ut sina priser. Allt från Storuman i norr till Malmö i söder. I varje kommun granskades mellan 10 och 20 butiker, både lokala handlare och större detaljhandelskedjor.

Undersökningen visar däremot att 56 procent av de 433 granskade butikerna redovisade sina priser fel, vilket kan riskera att skada konsumenternas förtroende för reor och handeln i stort, menar Gabriel Södersten.
– Det är nedslående att över hälften av alla butiker fortfarande inte följer lagen, säger han i ett pressmeddelande.

“När vissa butiker inte följer reglerna, skapas en ojämlik konkurrenssituation”, säger Gabriel Södersten. Foto: Pressbild.

Prisinformationslagen är en lag som styr hur prisinformation ska presenteras vid reor, och i september 2022 infördes förändringar i den. Enligt de nya reglerna måste butiker vid reor som under Black Week ange det lägsta priset som produkten haft under de senaste 30 dagarna. Det är för att förhindra missvisande reor, där flera butiker ofta höjer sina priser strax innan rean för att skapa en illusion av större rabatter.

Det är däremot något som många butiker inte gjort.
– Eftersom att de här reglerna nu gällt i två år, hade vi förväntat oss att butikerna skulle vara bättre på att visa sina priser på ett tydligt och korrekt sätt, säger Gabriel Södersten.

Denna undersökning är den största i sitt slag och betonar betydelsen av kommunalt samarbete för att hantera konsumentutmaningar. Gabriel Södersten förklarar i pressmeddelandet att det är avgörande att butikerna börjar ta detta på allvar, då det är viktigt att konsumenterna får rätt information vid reor.

Enligt honom behöver butikerna dessutom förbättra sina rutiner och se till att prisinformationen är korrekt.
– När vissa butiker inte följer reglerna, skapas en ojämlik konkurrenssituation, vilket är orättvist både för konsumenterna och för seriösa handlare, säger han.
LÄS MER: