Flygskatten försvinner nästa år. Men samtidigt chockhöjer Swedavia avgifterna för flygbolagen med 238 miljoner kronor. Biljettpriserna kan öka och flygbolagen är oroliga för kostnaderna.
– Tillsammans med andra avgiftshöjningar blir detta ett problem för Sveriges konkurrenskraft, säger Rikard Steinholtz, Head of Public Affairs and Infrastructure Sweden på SAS.
Tidigare i höstas meddelade regeringen att den svenska flygskatten avskaffas från och med sommaren 2025. Ett beslut som då mottogs med glädje av bland annat Swedavia, som tror att det kommer leda till fler flyglinjer och lägre biljettpriser. Men nu kommer också beskedet att just Swedavia höjer sin flygplatsavgifter med 238 miljoner kronor nästa år. En ökning på 14,4 kronor per avresande passagerare, från 159 till 179,4 kronor, skriver Tidningen Näringslivet.
– Flygbranschen är en hårt konkurrensutsatt bransch med låga marginaler. Det innebär att alla avgifter och skatter som höjs gör en tuff bransch ännu tuffare, säger Charlotte Holmbergh, kommunikations- och Public Affairsdirektör på Norwegian, till tidningen.
Swedavia dras med en dålig ekonomi och sedan pandemin har vare sig inrikesflygtrafiken i Sverige eller trafiken till och från Swedavias flygplatser återhämtat sig. Av de 39 svenska flygplatserna med chartertrafik eller linjefart ägs tio av Swedavia. Där ingår utöver Bromma och Arlanda även Landvetter och Sturup. I handlingar som Tidningen Näringslivet tagit del av framgår det att kostnaden hade kunnat höjas ännu mer, till hela 243 kronor per passagerare.
– Så de höjer inte så mycket som de skulle kunna. Och det är vi naturligtvis glada för. Men samtidigt är det allvarligt att flygplatsavgifterna fortsätter att gå upp år efter år och att vi just nu inte ser något slut på det. Prognoserna vi får visar på höjda avgifter även kommande år. Tillsammans med andra avgiftshöjningar blir detta ett problem för Sveriges konkurrenskraft, säger Rikard Steinholtz.
Utöver de så kallade flygplatsavgifterna betalar flygbolagen även för olika typer av marktjänster, som säkerhetskontroll och flygledning. Kostnader som i slutändan ofta landar på resenären i form av högre biljettpriser som. Enligt Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg, finns risken att det blir en ond cirkel: Resenärerna kommer eller förr eller senare tycka att priset är för dyrt och resa mer sällan. Mindre resande leder sedan till att avgiften per passagerare blir ännu högre för flygbolaget som alltså måste svara med att höja priserna.
– Vi har ju sett det här komma och det var en av de stora anledningarna till att vi har slagits så hårt för att flygskatten måste lyftas bort. Men det är lika viktigt att se till att de andra avgifterna hålls i schack. Om vi inte får den trafiktillväxt som vi har hoppats på så måste man göra någonting från Swedavia men också från ägaren, det vill säga staten, för att se till att kostnaderna inte slår i taket om några år, säger han.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.