Detta gör svenskarna vansinniga på flyget

Är du en av de svenskar som ser fram emot en semester utomlands i jul, men känner redan en irritation över flygresan dit? Då är du inte ensam. Läs de mest irriterande sakerna enligt svenskarna här.
– Det är naturligt att irritation uppstår när många människor ska vistas samtidigt på en liten yta såsom en flygkabin, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.

En ny undersökning från resebolaget TUI, genomförd av Kantar Media, har belyst vad som irriterar svenskarna mest under flygresor. Drygt fyra av tio svenskar uppger att flygförseningar är den främsta irritationen, följt av skrikande och stökiga barn med knappt en av tre. Ungefär lika många, 29 procent, irriterar sig på medresenärer som lutar sina säten för långt bak, något som var förvånande enligt Dian Martinez Valencia.

– De flesta känner nog igen sig i att det kan bli trångt i ekonomiklass när passageraren framför en fäller ner sätet, men det förvånade oss att det var så många som hade det som sin största irritationskälla, säger hon i ett pressmeddelande.

Dian Martinez Valencia tipsar därmed om att visa hänsyn till medpassagerare genom att fälla tillbaka sätet när personalen serverar mat och dryck exempelvis. Undersökningen visade även att vad som uppfattas som irritationsmoment vid flygresor skiljer sig på ålder och region i landet. Resenärer i åldern 56-79 år är minst benägna att bli irriterade där drygt var femte anger att de inte blir störda alls, medan de yngre resenärerna mellan 18-34 år är motsvarande del 8 procent. Vad gäller regionmässigt så är det stockholmarna som är mer irriterade på förseningar (54 procent), medan smålänningarna stör sig mest på skrikande barn (37 procent).

– Jag är övertygad om att de flesta har överseende med det och ser flygresan som en rolig del av semesterupplevelsen, säger Dian Martinez Valencia.

Topp 5: Detta irriterar svenskarna när de ska flyga

1. Förseningar – 42 procent

2. Skrikande/stökiga barn på planet – 31 procent

3. Resenärer som fäller bak sina säten långt – 29 procent

4. Resenärer som är för högljudda – 29 procent

5. Resenärer som blockerar gången vid ombordstigning – 20 procent

LÄS MER: