Allt fler barn skadas i elsparkcykelolyckor

Mellan 2019 och 2023 ökade antalet olyckor med elsparkcyklar från cirka 700 till över 3400 per år. Av de skadade var en fjärdedel under 18 år, och antalet skadade barn fortsätter att öka.
– Föräldrar måste vara observanta på vad de köper för fordon och berätta för barnen hur det ska hanteras, säger Susanne Wallhagen, en av VTI-utredarna i rapporten.

Antalet barn som skadas i elsparkcykelolyckor har ökat markant och utgör nu en fjärdedel av alla skadade. Det visar en ny rapport där VTI-utredarna Susanne Wallhagen och Jenny Eriksson analyserat olycksutvecklingen de senaste åren. Nu kommer de själva ut med förslag på flera åtgärder för att minska olycksrisken, däribland införande av åldersgräns och hjälmkrav för alla åldrar. 

Analysen visade att de flesta av olyckorna är singelolyckor, där det var brister i infrastruktur samt drift och underhåll som ofta spelar en stor roll i hur skadorna sker. De drar dessutom slutsatsen att myndigheter, marknaden och föräldrar gemensamt måste ta ansvar för att förbättra säkerheten för de yngre.
– Lite grus som bara knastrar när man går eller cyklar kan få stor påverkan på elsparkcyklar som med sina små hjul blir mycket instabila, säger Jenny Eriksson i ett pressmeddelande.

Majoriteten av olyckorna som sker med elsparkcyklar sker på otillåtna villkor. Exempelvis så sker ungefär en av tio olyckor när föraren skjutsar passagerare, vilket inte är tillåtet. Lika många olyckor inträffar på gångbanor och trottoarer, där de inte heller får användas.

Dessutom så sker ofta olyckor när elsparkcyklar körs snabbare än 20 km/h, vilket är den högsta tillåtna hastigheten. Något som oftast heller inte står när de säljs.
– Här måste både återförsäljarna och myndigheterna ta ett mycket större ansvar. Sen är föräldraansvaret också viktigt att betona, säger Susanne Wallhagen.
LÄS MER: