Vårens badrumsnyheter går i sinnlighetens och konstens tecken.
– Jag älskar Vedums koncept där deras miljöer förknippas med ett sinne, det blir så mycket mer än bara en produkt. Syn, smak, doft, känsel, hörsel, och kanske det starkaste sinnet av alla; vårt sjätte sinne, det undermedvetna som jag använder mycket i mitt skapande, berättar konstnären Emma Stüffe.
Det svenska familjeföretaget har tagit fasta på att våra sinnen och vår kärlek till hemmet är tätt sammanlänkade. Inför vårens badrumslansering har Vedum arbetat med känslan som inte går att ta på – det sjätte sinnet, det undermedvetna. För att utforska det sjätte sinnet fick den hyllade konstnären Emma Stüffe i uppdrag att göra en tolkning.
Familjeföretaget Vedum har tillverkat kök, badrum, tvättstuga och förvaring i det lilla västsvenska samhället med samma namn i över 100 år. Passionen för det lokala, genomtänkta och hållbara har funnits sedan starten 1919, men på senare år har den tagit sig uttryck i nya former. Genom sinnliga och oväntade samarbeten får kunderna upptäcka Vedum med alla sina sinnen. Ett hem består av mer än bara det vi ser, lika viktigt är smaker, dofter, känsel, hörsel och inte minst det undermedvetna – det som kallas det sjätte sinnet.
Inför lanseringen av vårens badrumsnyheter har Vedum samarbetat med den svenska konstnären Emma Stüffe. Hon bjöds in till det nya badrummet Zone i vitpigmenterad ek för att skapa ett rum som har den där känslan som inte går att ta på. Emma Stüffe lät penseln och känslorna göra jobbet.
– Jag älskar Vedums koncept där deras miljöer förknippas med ett sinne, det blir så mycket mer än bara en produkt. Syn, smak, doft, känsel, hörsel, och kanske det starkaste sinnet av alla; vårt sjätte sinne, det undermedvetna som jag använder mycket i mitt skapande, berättar konstnären Emma Stüffe.
Vårens lansering präglas av naturmaterial, dova kulörer och sinnliga träytor som skapar varma och välkomnande badrum som håller år efter år. Just den hållbara aspekten har varit viktig att ta vara på, och är någonting som förstärks genom att knyta samman Vedums produkter med våra olika sinnen, menar Anna Lindblad som är marknadsansvarig på Vedum.
– Vi tycker det är fint hur vi kan koppla våra lanseringar till våra olika sinnen. Vi som arbetar här i Vedum upplever att våra sinnen är ytterst delaktiga i vår vardag. Doften av trä, den visuella designen, ljudet av inredning som blir till. När vi insåg detta kändes det självklart att inkludera kunderna i vårt sinnliga universum! Vi vill lyfta vikten av ett hem att älska och trivas i – med alla sinnen! Att få äran att samarbeta med en så inspirerande konstnär som Emma är i sig en sinnlig upplevelse, och vi hoppas att alla som möter vår kommunikation ska känna likadant, säger Anna Lindblad, chef för marknadsföring och kommunikation på Vedum.
Med konceptet har Vedum gjort en rad oväntade samarbeten. Restaurangen The Barn lagade mat i en nylanserad köksmiljö och retade smaksinnet, sedan riggade keramikern Camilla Pahlstad sin drejskiva i en badrumsmiljö – och där kom känseln in i bilden. Floristen och influencern Linda Hansson knöt väldoftande buketter i ett kök med luckan Moa. Förra året bjöds mezzosopranen Annie Fredriksson in i badrummet och bjöd på en välljudande upplevelse. Och i höstas bjöd Vedum in matstylisten och kocken Louise Ljung för att bjuda på en visuell upplevelse.
Rutinerad journalist som skriver om bostad och ekonomi. Nås på [email protected]