AMF slår larm om stora brister i hanteringen av tjänstepensioner. Svenska banker får svenska pensionssparare att flytta sina sina pengar – utan att spararna själva vet om det.
– Spararnas pensioner måste behandlas med den respekt de förtjänar, säger Malin Omberg, vice vd på AMF.
I en ny rapport lyfter AMF fram stora problem med hur tjänstepensioner hanteras och flyttas mellan olika bolag. Var fjärde person har fått sin tjänstepension flyttad utan att ens veta om det, och nästan fyra av tio hamnar i en sparform som de inte vill ha. Många föredrar exempelvis en tryggare traditionell försäkring men placeras istället i fondförsäkring, en mer riskfylld sparform. Detta kan på sikt påverka drömmen om ekonomisk trygghet, som att till och med kunna gå i pension som 45-åring. Årets undersökning visar att var fjärde flyttare inte vet om att om att den ha flyttat sin tjänstepension.
– Det är ett underbetyg att vi sedan vi började följa flyttmarknaden för kollektivavtalade tjänstepensioner 2016 inte ser några större skillnader i vår undersökning. Man skulle ju kunna hoppas att det på nio år hade skett en förbättring och självrannsakan i branschen men det är uppenbart att så inte är fallet. Spararnas pensioner måste behandlas med den respekt de förtjänar, säger Malin Omberg, vice vd på AMF, i ett pressmeddelande.
Flyttandet av tjänstepensioner har dessutom nått rekordnivåer, med en ökning på 54 procent mellan 2022 och 2023. Detta drivs delvis av att pensionerna vuxit i värde tack vare bra avkastning, men framför allt av att banker och försäkringsbolag aktivt uppmuntrar sparare att flytta sina pensioner. Många gånger lockas kunder med erbjudande om rabatter på bolån eller andra försäkringar. Dock innebär detta ofta att spararna riskerar att förlora pengar på lång sikt, eftersom de kan hamna i sämre pensionslösningar.
– Oavsett om det gäller flytt till fondförsäkring eller traditionell försäkring är det illavarslande att sparare inte hamnar i den produkt de föredrar och ett tecken på att systemet är trasigt. Om fyra av tio hamnar i en annan produkt än den som matchar deras preferenser är det ett tecken på dålig rådgivning, säger Malin Omberg.
LÄS MER: