Avloppstunneln som ska rädda Stockholms vatten

En ny 1,4 mil lång avloppstunnel har blivit utsprängd i Stockholm och planerar nu att halvera mängden utsläpp av orenat avloppsvatten i Mälaren.
– Det här är riktigt goda nyheter för alla som älskar att bada, säger Tomas Hård, ansvarig projektledare för tunnelbygget, på Stockholm Vatten och Avfall.

90 meter under Mälaren sträcker sig Stockholms nya avloppstunnel. Det var tidigt på morgonen den 4 december som utsprängningen av den nya tunneln avslutades. Planen är att när tunneln tas i drift 2027 så kommer avloppsvatten från Bromma och Västerort att ledas till Henriksdals reningsverk, vilket i sin tur halverar mängden utsläpp av orenat vatten i Mälaren.

– Efter driftsättningen 2027 kommer Bromma avloppsreningsverk att läggas ner som idag renar avloppsvatten från 300 000 personer, skriver Stockholm Vatten och Avfall i ett pressmeddelande.

90 meter under Mälaren sträcker sig Stockholms nya avloppstunnel. Foto: Stockholm vatten och avfall.
Avloppsvatten från Bromma och Västerort att ledas till Henriksdals reningsverk, vilket i sin tur halverar mängden utsläpp av orenat vatten i Mälaren. Foto: Stockholm vatten och avfall.

Bygget påbörjades i maj 2020 och totalt har det genomförts 4823 sprängsalvor, vilket krävde nästan 2 miljoner kg sprängämnen. Den 1,4 mil långa tunneln sträcker sig idag från Bromma avloppsreningsverk på 30 meters djup, vidare ner till 90 meters djup under Mälaren och fram till Sickla. Avloppsvattnet leds därefter till Henriksdals reningsverk där det renas med en modern och effektiv membranteknik.

Tunneln kommer dessutom att fungera som ett vattenmagasin vid stora flöden, och samtidigt kommer flera bräddpunkter att byggas bort, vilket kommer att minska övergödningen i Östersjön och därmed skydda Mälaren från föroreningar.
– Det leder även till bättre förutsättningar för att nå en god ekologisk status i Mälaren, som är vattentäkt för två miljoner invånare, säger Tomas Hård.

Tomas Hård. Foto: Vattenfall/Stockholm vatten och avfall.

Nu återstår endast betong- och installationsarbeten fram till driftsättningen 2027.
LÄS MER: