Bärgare varnar för utbrunna elbilar: “Jättefara”

Bilbärgare slår larm om faraorna med utbrunna elbilar och laddhybrider. Fordonen menar de kan innebära stora säkerhetsrisker vid transport och hantering, med svårsläckta batteribränder som ett återkommande problem.
– Risken är att någon stryker med, säger Rickard Holtemark till Carup.

Han arbetar dom bilbärgare i Borås. Nyligen fick Richard och hans kollega ett jobb med att hämta en utbrunnen hybridbil. Den hade stått i fyra dagar och bärgarna var rädda för att den skulle bli strömförande och dessutom fanns risken för återantändning. Nyligen flammade en elbil upp igen i Umeå efter flera dagar.
– Det hade varit trevligt om en myndighet hade klivit in och sagt att det är en jättefara. Om det återantänder går det så snabbt att man bara kan springa och får lämna allt.

Elbilar som brunnit är mycket förrädiska. Det visade sig inte minst efter orkanerna i USA. Där fanns elbilar som varit dränkta i flera dagar. När de sedan bärgades började bilarna att brinna.
— Även om de ser helt utbrunna ut och batteriet är dränkt, så finns det fortfarande ström kvar. Det är inte så lätt när vi står där ute och inte riktigt vet vad vi ska göra. Visst har vi skyddshandskar, men inte så mycket mer. Dessutom har vi inte fått någon kunskap om hur det här fungerar. 

I Umeå började en elbil att brinna igen efter flera dagar. Elbil charging stations

Rickard Holtemark har talat med sina kolleger. Det är många som håller med honom. Brända elbilar är ett problem utöver de vanliga fordonen som man bärgar. De tycker att ansvaret för de här bilarna borde ligga hos någon annan. I takt med att elbilar och hybridbilar blir fler ökar problemet.
– Jag tycker inte att det är en småföretags sak att bedöma och hantera sådana här situationer. Man ska tänka på att vi bilbärgare är små åkerier inom en franchiseverksamhet.

Bärgarna tycker att någon borde ställa sig upp och ta ansvar, innan det inträffar något allvarligt.
– Det bästa vore om räddningstjänsten haft några resurser med att ta hand om utbrunna elbilar. Men efter släckningen lämnar de platsen och ger arbetet med att forsla bort bilen till oss.

Bärgarna tycker att räddningstjänsten ska få resurser så att de kan sköta om den här verksamheten. Annars finns risken att någon får sätta livet till. 
– När brandkåren släcker en brand i en fastighet, då stannar de kvar tills de vet att det inte återantänder. Men när det kommer till en brinnande elbil, då lämnar man och låter oss stå där med resterna. Om bärgaren vågar ta sig an fallet så får man bort bilen, annars blir den stående. 

Riskerna med ebilar som brunnit har visat sig vara stora. Om de återantänder är det mycket svårt att släcka den. Dessutom finns alltid faran för att batteriet gjorde fordonet strömförande. 
– Det var en tekniker som sa till oss att om det finns minsta risk att den är strömförande, så rör den inte. Men då kommer nästa fråga, vem ska flytta den. Man kan inte ha de här bilarna stående.

Bärgarna har försökt vända sig till allt från myndigheterna till försäkringsbolag. Men frågan verkar mycket känslig och ingen vill diskutera saken med dem. 
– Vissa försäkringsbolag har heller ingen förståelse, man vill liksom inte ta i det här problemet. Men det kommer att bli fruktansvärt dyrt för att hantera om det skulle gå fel.
LÄS MER: