Volkswagen skruvar upp priskriget på elbilar i Sverige. Nu går ID.3 köpa från 382 300 kronor. Nästan 70 000 kronor under huvudkonkurrenten Volvo EX30.
– Vi ser ett allt större intresse för ID.3 och är nu glada att kunna erbjuda en attraktiv version för under 400 000 kronor, säger Volkswagens svenska chef Sten Forsberg.
Elbilen Volkswagen ID.3 har nu fem år på nacken och blev inte den nya elektriska motsvarighet till Golf Volkswagen hoppats på. Modellen var för dyr och hade problem med mjukvaran i början. Men kanske går modellen en ny vår till mötes nu när Volkswagen dumpar priset, skriver Carup.
Nu lanseras en ny modell i Sverige som heter ID.3 Pure och som blir runt 80 000 kronor billigare än den tidigare instegsmodellen. Den erbjuds i de två versionerna Edition och Grundmodell EU. ID.3 Pure Edition kostar från 399 900 kronor och ID.3 Pure Grundmodell EU kostar från 382 300 kronor.
Båda bilarna kommer med batteri på 52 kWh och elmotor på 170 hästkrafter. Räckvidden är trots allt längre än Volvos billigaste version av huvudkonkurrenten EX30 och priset ligger omkring 67 000 kronor lägre än Volvos instegsmodell. Även baksätet i ID.3 är betydligt rymligare än hos den kinesisk-svenska bilen.
Den som väljer den allra billigaste modellen får stå ut med plåtfälgar, grå lack och leva utan sätesvärme, så kanske är det klokast att lägga till 17 600 kronor och få utrustning för 35 200 kronor, bland annat sätesvärme, backkamera och metalliclack.
– Vi ser ett allt större intresse för ID.3 och är nu glada att kunna erbjuda en attraktiv version för under 400 000 kronor. Modellen har nyligen uppgraderats och följer övriga ID.-familjen vad gäller kvalitetskänsla, infotainment och mjukvara. Vi tror att det här är en elbil som många med råge kan klara sin vardagskörning med och vi hoppas därmed att ännu fler får upp ögonen för att ställa om till 3eldrift, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Tekniska data ID.3 Pure
Motoreffekt: 170 hk/125 kW
Energiförbrukning: 15,3 kWh/100 km
Batterikapacitet: 52 kWh netto
Räckvidd, WLTP: upp till 388 km
Ombordladdare AC: upp till 7,2 kW
Ombordladdare DC: upp till 145 kW
Laddtid, 10-80 % laddnivå med max DC laddeffekt: ca 25 min
Räckvidd, 10 minuter laddtid med max DC laddeffekt: 139 km
Toppfart: 160 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,2 s
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se