Skogsindustribolaget Stora Enso har medvetet fördröjt betalningar till leverantörer och instruerat anställda att ge falska förklaringar, allt för att förbättra bolagets kassaflöde.
“Även om det självklart inte är idealiskt att betala leverantörer för sent, är det en relativt vanlig praxis”, skriver bolaget till DI.
Stora Enso, som till stor del ägs av familjen Wallenberg och finska staten, gav order om att flytta fram schemalagda betalningar under den sista veckan i september till början av det fjärde kvartalet. En liknande fördröjning skedde även i juni i år. För att dölja åtgärden uppmanades företagets anställda att skylla på “interna problem” om leverantörerna ställde frågor, visar ett internt mejl som DI tagit del av.
“Vi kommer inte att ha någon proaktiv kommunikation om att vi hoppar över körningen, och om det uppstår frågor kommer vi att använda ett standardsvar: Vi kunde inte genomföra den veckovisa betalningskörningen den 25 september på grund av interna problem. Era fakturor kommer att betalas senast i samband med nästa veckovisa betalningskörning”, står det i mejlet.
Stora Enso har över 20 000 leverantörer, allt från stora företag till små lokala entreprenörer, och för många av dem innebär försenade betalningar att de riskerar att få likviditetsproblem. Företagarnas chefsekonom Johan Grip kallar det “oschysst”, och särskilt när konjunkturen svajar “är det extra allvarligt”, säger han till DI.
Till DI erkänner Bolaget att man medvetet har valt att senarelägga betalningarna med en vecka, med hänvisning till “tillfälliga utmaningar kopplade till rörelsekapitalet”. Gällande deras agerande säger bolaget: “Även om det självklart inte är idealiskt att betala leverantörer för sent, är det en relativt vanlig praxis.”
Bild: Patrik Lindén/Stora Enso
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.