Miljözon klass 3 har lett till ett jättebråk mellan Sveriges Bussföretag och Miljöpartiet. Lars Strömgren (MP) anklagar branschen för att inte ställa om snabbt nog, medan bussföretagen slår tillbaka och kallar kraven orealistiska.
– Lars Strömgren har fel. Det är inte vårt problem, vi bygger inga bussar, det är fordonsindustrin som gör, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, till TN.
Stockholms planerade miljözon klass 3, som förbjuder bensin- och dieselfordon i vissa delar av innerstan. Miljöpartiets trafikborgarråd Lars Strömgren menar att zonen är nödvändig för att påskynda teknikutvecklingen och få branschen att investera i mer hållbara fordon.
– När jag har träffat dem så har de lagt väldigt mycket energi på att förklara hur omöjligt det här är för dem och hur långsamt utvecklingen går i deras bransch. Och då har jag väl ibland sagt till dem att det kanske snarare är ett problem för dem än för mig att deras bransch inte ställer om, säger Lars Strömgren till Tidningen Näringslivet.
Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, är starkt kritisk till Strömgrens uttalande och menar att branschen inte har kontroll över teknikutvecklingen.
– Lars Strömgren har fel. Det är inte vårt problem, vi bygger inga bussar, det är fordonsindustrin som gör. Och det är de offentliga beställarna som avgör vilka bussar våra medlemsföretag får köra för bussar i den upphandlade trafiken. Han har helt fel när han påstår att vi förfogar över det här, säger hon till TN.
Grönlund påpekar att gasbussar är olämpliga för turisttrafik och att den enda elbussen på marknaden, både saknar bagageutrymme, och kommer ifrån Kina. Landet menar Region Stockholm kränker mänskliga rättigheter och därför strider de mot organisationens hårda sociala hållbarhetskrav. Grönlund menar därför att miljözonerna kan slå hårt mot turistbussföretag och efterlyser en mer verklighetsanpassad lösning.
I Göteborg, där en liknande miljözon planeras, överväger man undantag för turistbussar. Anna Grönlund vill se en liknande hållning i Stockholm
– Jag skulle önska att Lars Strömgren och hans miljöpartistiska kollegor i Göteborg och Region Stockholm förenade sig med oss och krävde en översyn av det regelverk som styr miljözoner i Sverige, så att de blir verklighetsanpassade, säger Anna Grönlund.
Bild ovan: Kollage/Fredrik Hjerling/Miljöpartiet/Transportföretagen
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se