Francie Rehwald ville ha ett unikt, vackert och klimatsmart hus. Arkitektens lösning ser du här: The 747 Wing House, med delar från ett skrotat flygplan.
Högt upp i Santa Monicas berg, Kalifornien, står ett 370 kvadratmeter stort hus, som de senaste elva åren har blivit omtalad, prisad och så berömd att det har en egen Wikipedia-sida. Namnet är “The 747 Wing House” och det räcker med att se husets tak för att förstå vad 747 står för.
Huset är en beställning av Francie Rehwald, dotter till en av de största bilhandlarna i södra Kalifornien. Francie har alltså gott om pengar, men har distanserat sig från sin familj och försökt leva ett liv som miljövän och konstnär. När hon ville skapa ett eget hem för sin alternativa livsstil så var miljöaspekten viktig och kraven många:
Huset skulle göra så lite CO2-avtryck som möjligt, gärna med recyclat material. Dessutom ville Francie ha ett hus med mjuka linjer som liknade en kurvig, kvinnlig kropp.
Ingen lätt uppgift för en arkitekt, men David Randall Hertz tog glatt uppdraget och hade dessutom egna, unika idéer som överraskade beställaren.
”Jag vill att vi köper ett gammal förbrukat Boeing-plan” förklarade Hertz. ”Ett flygplan har runda former, materialet är starkt och om vi recyclar delar så har vi minskat CO2-avtrycket.”
Francie och arkitekten började planera vilka delar av flygplanet som kunde användas i husbygget. ”Vi ville ha så många bitar av planet som möjligt, så vi gick metodiskt igenom allt från nos till stjärtfenor”.
Majoriteten av alla plan som skrotas är fortfarande funktionella och hållbara. Karossen och vingarna av aluminium är dessutom världens vanligaste metall, som är både lätt och stark och dessutom korrosionsfri. När temperaturen sjunker blir aluminiumlegeringen bara starkare, och ytan hålls snygg genom alla årstider och alla terränger. Aluminium är med andra ord det ultimata materialet även i husbyggen.
Tack vare det lätta aluminiumet kunde huset byggas med glasväggar – ett s k U-profilglas som har en massa fördelar: god belysning, värmeisolering och konservering, ljudisolering och bullerskydd – det är ett av de nya typerna av miljövänliga och ekonomiska glas.
Uppvärmningskostnaderna minskar rejält – dessutom installerade Francie solceller för att bli självförsörjande på el.
En avställd Boeing 747-100 från 1970 köptes för 350 000 kronor och delar styckades. Men projektets svåraste del var leveransen av flygplansdelarna till Santa Monica-berget. Vägar fick stängas av när konvojer med specialtransporter fraktade Boeingkroppen och vingarna. På den sista biten uppför höjden fick helikoptrar lyfta delarna. Transporten och arbetsinsatsen kostade alltså en halv förmögenhet, även om husets material köptes på rea.
”Men om man summerar alla kostnader blev det här billigare än om vi hade byggt ett hus från grunden med konventionella metoder” sa arkitekten David Randall Hertz.
Projektet tog lång tid, sex år från flygtransport till inflyttning. 2011 hade Francie Rehwald sitt drömhem klart.
370 kvadratmeter boyta fördelat på åtta olika strukturer, huvudbyggnaden och ett gästhus plus en paviljong för meditation (som skapats av flygplanets nos) och ett hus för Francies djur (från delar av flygplanets fraktutrymme). Men det som sticker ut är förstås Boeing-vingarna som syns på långt avstånd och som också definierar designen. Husets namn är dessutom “The 747 Wing House”.
Det här blev verkligen Francie Rehwalds drömhus, med en regenerativ design och en vilja att använda förbrukat material för att spara på jordens resurser.
Det har förstås varit en debatt om huset är vackert eller hiskeligt fult. ”Det ligger i betraktarens äga” säger arkitekten David Randall Hertz.