Chocken: Fick betala 3001 kr för en sockerbit

Ett företag i Karlshamn har satt i system att fakturera kunder för mindre överträdelser. En sockerbit till en kopp kaffe kostade 3001 kronor och en för tidigt öppnad chipspåse har lett till böter på tusentals kronor.
– Våra andra barn får inte gå in i butiken. Det här är inte klokt, säger en drabbad kund.

Företaget i fråga, D Koala AB, har drivit sin verksamhet i Karlshamn i drygt en månad. I Olofström har de haft en butik som har öppet dygnet runt sedan april. Båda är obemannade och flera kunder har vittnat om att bolaget skickat ut kravfakturor på stora summor, för minimala överträdelser. Ali, som köpte en kopp kaffe för 29 kronor i kiosken i Karlshamn, är en av dem, skriver BLT.
– Min kusin som var med tog en sockerbit, det ingick i priset. Ett par dagar senare fick jag en faktura på 3 001 kronor för bland annat stöld, säger han. 

Sockret ingår vid köp av kaffe, men bolaget hänvisar till sina regler: en vara har öppnats i lokalen och det var en annan person som tog sockret än den som köpte kaffet. För att komma in och få handla i butiken i Olofström krävs det att kunden ingår ett avtal med företaget, som godkänns via bank-id. Där har det räckt med två öppnade förpackningar för att kräva två familjer på tusentals kronor. En av dem berättar att hans son gick dit med en kompis som skulle handla. 
– Han stod i dörren och väntade på att kompisen skulle bli klar, då åt han två chips, säger gan. 

Dessa två chips ledde till att kompisen fick en kravfaktura, enligt bolagets standardbelopp: 1 500 kronor för överträdelse och 100 kronor i administrationsavgift. En annan person berättar om en liknande händelse, som drabbade hennes son.
– Han hade köpt ett tuggummipaket och när han stod i dörren öppnade han det och stoppade in ett tuggummi i munnen. Sen fick han en faktura på 1 600 kronor. 

Mamman berättar att de löpande fick påminnelseavgifter och att familjen inte ville riskera att sonen hamnade hos Kronofogden. Därför betalade de fakturan. 

Enligt bolaget handlar det om att kunderna brutit mot deras regler: ”Avtalet innehåller några grundläggande villkor, såsom förbud mot att äta och dricka i butiken, samt information om konsekvenser vid regelbrott”, skriver de till tidningen.

BLT har sökt Koala Kiosks styrelseledamöter för fler kommentarer, men företaget har avböjt medverkan. I ett e-postsvar skriver de bland annat: ”På grund av nuvarande arbetsbelastning har vi inte haft möjlighet att svara på alla era förfrågningar omgående. Ingen av de två styrelseledamöterna är skyldig att ge ytterligare svar, och vi ber er därför att upphöra med ytterligare kontakt.”
LÄS MER: