Pernilla Wahlgren tar över rollen som ny programledare för Allsång på Skansen. Nu måste den folkkära artisten stoppa reklamsamarbeten värda miljontals kronor – bland annat all reklam för sitt nya hus.
– Pernilla är införstådd i förutsättningarna i samband med sitt uppdrag som programledare för Allsång på Skansen, säger Jasmine Sowood på SVT:s pressavdelning.
Det räcker med att du slår på tv-apparaten eller tar upp din smartphone så får du se minst ett av familjen Wahlgren Ingrossos välkända ansikten. Då familjen är stor och medlemmarna många är det inte så konstigt att de når ut till flera målgrupper. Tillsammans tjänar familjen multum på sina olika produktioner och reklamsamarbeten. Vid det senaste bokslutet hade familjen gått plus med 75 miljoner, enligt Expressen.
Själv har Pernilla Wahlgren fått ett riktigt lyft i karriären sedan hon fyllde 50. I sitt artistiska bolag Picadill Production AB omsätter hon 25 miljoner kronor, ytterligare 6,8 miljoner i sin podcast Wahlgren & Wistam AB och 3 miljoner kronor för sitt e-handelsbolag Perval Produktion AB.
Utöver det driver hon sitt eget hudvårdsmärke L’Acuila, har en egen cava hos Systembolaget och en egen klädkollektion på Gekås. Förutom sina lyckade bolag och produkter tjänar Pernilla en hel del pengar på samarbeten med diverse företag.
Ett av hennes senaste och största samarbeten och största var med hustillverkaren Rörvikshus. Det var i programmet Villa Wahlgren som tittarna kunde följa byggprocessen när den omtalade tv-personligheten fick sitt drömhus byggt på Lidingö. Programmet sändes i fyra delar på tv-kanalen Discovery Networks och Kanal 5.
I det över 300 kvadratmeter stora huset rymmer både hamamspa och ett dressing room på 20 kvadratmeter. Men själva husbygget har inte varit en dans på rosor – det blir dyrare än vad hon hade tänkt sig.
– Just nu känns det som att jag har tappat kontrollen helt, både när det gäller tidsplaneringen och alla kostnader, säger Pernilla Wahlgren i programmet.
Trots alla komplikationer stod det pampiga huset klart i februari i år och husbygget påverkas därför inte av den tillfälliga pausen från reklamsamarbeten.
Det senaste reklamsamarbetet Pernilla hade på sin Instagram ägde rum den 28 maj och var ett inlägg om städvarumärket Swiffer. Nu är det dock slut med reklamsamarbeten för Pernilla Wahlgrens del under flera månader, en paus som kommer kosta miljoner.
– Som programledare på SVT har Pernilla Wahlgren en karensperiod för kommersiella arbeten. Den gäller fyra veckor före premiären och två veckor efter sista sändningen, säger Jasmine Sowood, SVT:s pressavdelning till Hemnytt.
Den nya säsongen av Allsång på Skansen börjar den 27 juni och då måste Pernilla Wahlgrens reklamsamarbeten ligger redan på is.
– Det viktiga här är att hon inte får utnyttja sitt programledarskap för att sälja sina produkter. Liksom andra profiler med kommersiella samarbeten har hon en karensperiod före och efter Allsången, säger Ebba Adielsson, ansvarig utgivare och programchef på SVT, till tidningen Resumé. Hemnytt har sökt Pernilla Wahlgren för en kommentar utan framgång.