Detta har blivit Sveriges hetaste träningstrend

Nya träningsformen inom fitness har blivit en succé i Sverige. Det kombinerar löpning med en serie styrke- och uthållighetsövningar på ett härligt sätt och nu har Friskis och Svettis ingått i ett partnerskap med träningsformen.
– Ett nytt och spännande sätt att inspirera och motivera till träning, skriver Friskis&Svettis.

Hyrox är en tävlingsform som är utformad för att testa både kondition, styrka och uthållighet och har snabbt blivit populär i många länder, inte minst i Sverige. Anledningen är för dess intensiva men mycket tillgängliga format, och intresset för tävlingarna har ökat lavinartat. 

Tävlingen i sig består av en kilometers löpning följt av en funktionell övning, vilket sedan upprepas totalt åtta gånger. Under det senaste året deltog omkring 90 000 personer i Hyrox-tävlingar på olika platser runt om i världen, och för många är det en motiverande träningsform. Därför har nu Friskis&Svettis ingått i ett partnerskap med Hyrox och hoppas på att många ska bli inspirerade av träningsformen.

– Det här blir ett kul tillskott i Friskis träningsutbud. Jag tror många i Friskis kan få en härlig träningsinspiration och utvecklas på ett roligt sätt i det här konceptet, säger Tina Uppfeldt, chef för träningsutvecklingen på Friskis i ett pressmeddelande.

Partnerskapet börjar i januari 2025 och då lanseras även två nya träningspass på flera av Friskis träningsanläggningar: HYROX Cirkel och HYROX HIT. Träningsappen Friskis Go kommer att erbjuda pass och program kopplade till träningsformen, och dessutom planeras evengemang som liknar de officiella tävlingarna.

– Vi ser verkligen fram emot att se medlemmarna i Friskis hitta träningsglöd via HYROX härliga träningsform, säger Jonna Jansdotter Svensson, affiliation manager på Hyrox Nordic i pressmeddelandet.
LÄS MER: