Efter usla betyg – stor förändring på Blocket

Nu vill Blocket få stopp på bedrägerierna genom en ny uppdatering av villkoren för både köpare och säljare. Hemsidan inför nu krav på Bank-ID för alla användare för att motverka det fusk som många användare verkar störas av, då Blocket har ett bottenbetyg på 1,1 av 5 på Trustpilot.
– Bedrägerier är ett ökande samhällsproblem och något vi måste bekämpa på alla sätt vi kan, säger Jessica Cervin Kundsäkerhetschef på Blocket. 

På Blocket är bedrägerier ett vanligt problem. Något som också går att se på Trustpilot där Shoppingsidan har betyget 1,1 av 5 möjliga, med över 1000 olika omdömen och flera kritiska kommentarer om osäkerheten på shoppingsidan. En kommentar som skrivits på hemsidan gav Blocket 1 av 5 stjärnor och motiverade sitt betyg på följande sätt.
– Som köpare vet jag ej, men som säljare är Blocket 100% otryggt och värdelöst…, skriver P.W, på Trustpilot.

Det har tidigare uppmärksammats hur Blocket tjänar miljoner på svartlistade bilhandlare och hur 63 köpare blev drabbade av bilbedrägerier i juli 2022. Som ett sätt att försöka stoppa detta fulspel och massor av annat bedrägeri väljer Blocket därför att introducera ett krav på Bank-ID, det rapporterar Carup.
– Bedrägerier är ett ökande samhällsproblem och något vi måste bekämpa på alla sätt vi kan. Här behöver vi jobba på många olika fronter och BankID kommer att försvåra betydligt för dem som försöker att använda vår plattform som verktyg i den här typen av olagligt beteende.

Tidigare har Blocket krävt verifiering av antigen Bank-ID eller SMS när man lägger in en annons eller startar en konversation på meddelandetjänsten. Det har även krävts verifiering med mobilt Bank-ID vid försäljning i högriskkategorier. De ökade kraven på verifiering har hela tiden uppmuntrats av användarna.

– De senaste åren har vi stegvis ökat kraven på verifiering och vi har sett väldigt positiva resultat både i form av ökad trygghet och positiva reaktioner från våra användare. Därför har vi nu valt att utöka kraven på verifiering med mobilt Bank-ID till att gälla hela plattformen, säger Jessica Cervin.

Det nya kravet kommer att införas från och med den 1 juni 2024. Då kommer det inte vara möjligt längre att verifiera sig med sms utan alla som vill använda tjänsten kommer behöva ha verifierat sig med mobilt Bank-ID.
LÄS MER: