Sverige har lämnat bensin- och dieselbilens storhetstid bakom sig. Senaste åren har 720 000 bensin- och dieselbilar från de svenska vägarna och ersatts av el- och hybridbilar. Men nu menar experten att det vi behöver göra mer för att det ska löna sig mer att köra eldrivet.
– Det förvärras vid årsskiftet där skatten på bensin sänks med 75 öre litern och skatten på el höjs, säger Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet till Carup.
På några få år har ett enormt skifte skett på våra svenska vägar. Nyligen passerade antalet elbilar 400 000. I tysthet har även peak bensin och diesel passerats. Bensin- och dieselbilarna var som allra flest år 2020. Då fanns det 6,6 miljoner rent bensin och dieseldrivna bilar. Nu snart fem år senare har över 700 000 bensin- och dieselbilar försvunnit, uppger Car.info.
Istället har antalet elbilar ökat med 980 procent på fem år. Vi har också fått betydligt fler hybridbilar, de allra flesta laddbara. Hybriderna har ökat med 460 000 bilar på fem år. Även när alla hybrider räknats in så har cirka 260 000 bilar med förbränningsmotor försvunnit i Sverige på knappt fem år. Under samma period har elbilarna ökat med 370 000.
Under 2024 blev dock ett hack i kurvan då elbilarnas tillväxt avtog. Om den exponentiella tillväxten av elbilar återupptas kan bensin- och dieselbilar vara nästan borta om 10 år. Men miljöexperten Mattias Goldmann tycker att det går för sakta.
– Jag jublar med måtta men det är en positiv signal förstås. Om man väl har bestämt sig för att “den här bilen avregistrerar jag nu” är det många som aldrig kommer att ställa på den igen, säger Mattias Goldmann, vd och ansvarig för fordon- och bränslefrågor på 2030-sekretariatet till Carup.
Det hesa jublet beror på att man idag inte gynnas tillräckligt mycket för att göra sig av med sin fossila bil, menar Mattias Goldmann. Utvecklingen går snabbt framåt, om trenden håller i sig kan bensin- och dieselbilar vara ett minne blott inom tio år. Men det finns risk att bensin och diesel kan göra en comeback.
– När man tog bort premien på elbilar och samtidigt sänkte priset på fossila drivmedel så kraftigt. Så är det ju många som faktiskt inte får ihop kalkylen för elbilen. Och det förvärras vid årsskiftet där skatten på bensin sänks med 75 öre litern och skatten på el höjs.
Klimatpåverkan från Sveriges transportsektor ska ha minskat med 70 procent till år 2030 jämfört med år 2010. Men Mattias Goldmann menar dock att utvecklingen inte går tillräckligt snabbt för att vi ska kunna nå målet.
– Vi måste göra mer. Det man kan göra då är att påskynda introduktionen för elbilar och att se till att konkurrenskraften för fossila bilar försämras. Nu har man gjort tvärtom. Man har tagit bort stimulansen för elbilar helt och man har bland de billigaste fossila bränslen i hela Europa.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se