Enormt vinstras för influencern Matilda Djerf

Influencern Matilda Djerfs bolag Djerf Avenue har gått från succé till succé under senaste åren. Men nya siffror visar att bolagets tillväxt stannade av i takt med att vinsten sjönk under 2023.
– De senaste årens kraftiga tillväxt har lett till att vi nu är inne i en fas där vi anpassar kostnadsstrukturen till den växande organisationens behov, säger Rasmus Johansson, vd på Djerf Avenue, till Breakit.

Svenske influencern Matilda Djerf har hela 3 miljoner följare på Instagram. År 2019 lanserade hon e-handeln Djerf Avenue tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johannson. Idag fem år senare så säljer bolaget kläder och skönhetsprodukter världen över. År 2022 omsatte Djerf Avenue 350 miljoner kronor och nu har bokslutet för 2023 kommit in till bolagsverket. 

Förra året tappade Djerf Avenue i omsättning för första gången. 2023 omsatte de 337,6 miljoner kronor, en sänkning med 19 miljoner ifrån året innan. Rörelseresultatet sjönk också, från 121,6 miljoner 2022 till 30,8 miljoner kronor 2023. Anledningen till de dalande siffrorna menar Djerf Avenues vd Rasmus Johansson har att göra med omorganisation inom bolaget som tagit fokus ifrån försäljning.

De senaste årens kraftiga tillväxt har lett till att vi nu är inne i en fas där vi anpassar kostnadsstrukturen till den växande organisationens behov. Vårt fokus på att anpassa organisationen samt arbetet med att lansera den nya produktkategorin Djerf Avenue Beauty har bidragit till ett mindre fokus på försäljning”, skriver Rasmus Johansson till Breakit. 
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt