I juli i år blir intelligent hastighetsassistans (ISA) obligatorisk i alla nya bilar i Sverige och EU. Beroende på vilket system som tillverkaren väljer att använda innebär det varningssignaler, vibrationer i gaspedalen eller motstånd i gaspedalen, uppger Carup.
– ISA är ett system som informerar, varnar och avskräcker föraren att överskrida den lagstadgade lokala hastighetsgränsen, uppger EU.
Intelligent hastighetsassistans (ISA), eller hastighetsbegränsare, blir inom kort obligatoriskt i hela Europa, enligt EU-kommissionen, det rapporterar nu Carup. Det gäller alla nya typer av bilar som introduceras på marknaden från och med juli 2024 och som ska säljas i EU. Bilar som redan är registrerade eller i omlopp före juli omfattas inte av lagen, även om många tillverkare redan infört hastighetsvarnaren.
ISA-systemet är till för att arbeta med föraren och hastighetsbegräsningen är inte tvingande, enligt EU Föraren ska alltid att vara i kontroll och tanken är att man enkelt att kunna åsidosätta funktionen, även om syftet klart är att begränsa överträdelser av hastigheten.
– ISA är ett system som informerar, varnar och avskräcker föraren att överskrida den lagstadgade lokala hastighetsgränsen. Hastighetsgränsen i fordonet ställs in automatiskt som en funktion av de hastighetsgränser som anges på vägen. GPS kopplat till digitala hastighetskartor gör att ISA-tekniken kontinuerligt uppdaterar fordonshastighetsgränsen till väghastighetsgränsen, uppger EU-kommissionen.
Systemet kommer i olika varianter bland vilka biltillverkarna kan välja vilket alternativ de vill använda. De fyra varianterna är en ljudsignaler, vibration, haptiskt gehör via gaspedalen eller en hastighetsbegränsande funktion.
De två första alternativen griper inte in direkt utan ger bara varningar, dessutom är tanken att de ska vara så korta som möjligt för att inte irritera föraren. Pedalvarianten kommer att trycka tillbaka förarens fot försiktigt för att informera föraren vid fortkörning.
Personen bakom ratten kan ignorera detta genom att trycka hårdare och på så sätt åsidosätta systemet, detsamma gäller det fjärde alternativet med inbyggd hastighetsbegränsning. I de flesta bilar går systemet gadvis att stängas av, men det måste i regel göras innan varje resa.
De olika ISA-stegen som tillverkarna kan välja mellan
a) en visuell varning och en akustisk varning i flera steg,
b) en visuell varning och en haptisk varning i flera steg, eller
c) en separat haptisk varning.
Den akustiska varningen i flera steg ska vara märkbar för föraren, unik och lätt igenkännlig och tillhandahållas genom en kontinuerlig eller intermittent ljudsignal eller genom röstinformation. Den akustiska varningen får varieras för att ange med hur mycket eller under hur lång
tid den uppfattade hastighetsbegränsningen har överskridits.
Den haptiska varningen i flera steg ska vara märkbar för föraren och tillhandahållas direkt eller indirekt genom gasreglaget när föraren upprätthåller en ansättningskraft samt en körhastighet som överskrider den uppfattade hastighetsbegränsningen. Varningen ska tillhandahållas
a) genom att gasreglagets återställningskraft ökar, eller
b) genom att gasreglaget vibrerar.
Källa: EU:s officiella tidning
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se