SJ och Snälltåget bjuder på bra reseupplevelser. Men när det kommer till pålitlighet blir det låga betyg. Totalt rankas Snälltåget som fjärde sämst av 27 tågoperatörer i Europa, enligt en ny rapport.
Rapporten kommer från miljöorganisationen Transport and Environment (T&E) och bygger på åtta kriterier, bland annat biljettpris, pålitlighet och hur väl kunderna tas om hand. De har jämfört 27 europeiska tågoperatörer och gett betyg mellan 0 och 10, skriver The Guardian.
Snälltåget fick sämsta möjliga betyg när det kommer till pålitlighet. Nollan berodde enligt T&E på att resande får dras med ständiga förseningar och många inställda avgångar. Rapporten menar även på att det är svårt att boka biljetter och var kritiska till hur operatören behandlar kompensation när det kommer till inställda eller försenade avgångar. Totalt blev det ett snittbetyg på 5,2, fjärde sämst av de 27 tågoperatörerna rapporten listat.
För SJ blev det en tiondeplacering, med betyget 6,3. Även här kom det kritik för bristande pålitlighet och dessutom har systemet för bokning stort utrymme för förbättring.
På plussidan fick både SJ och Snälltåget höga betyg när det kommer till hur kunderna upplever att resa med dem.
Överlag var rapporten kritisk till hur tågtrafiken fungerar i Europa idag. De menar på att det måste bli enklare att resa mellan länder. Dessutom behöver det bli betydligt billigare om människor ska välja bort flyget i framtiden.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.