När man tänker på sportbilar tänker många på två märken. Porsche och Ferrari. Men faktum är att Ferrari i genomsnitt säljer sina bilar fyra gånger så dyrt som Porsche och gör en liknande vinst som Volvo Cars, trots att Volvo säljer 50 gånger fler bilar.
Den italienska sportbilstillverkaren Ferrari är för många förknippad med höga farter, iögonfallande bilar och sin ikoniska stegrande häst. Men Ferrari har också bilvärldens högsta vinstmarginaler. Med en rörelsemarginal på närmare 30 procent är tillverkaren från den italienska orten Maranello i en egen liga när det kommer till vinstmarginaler inom bilsektorn.
De höga marginalerna gör att Ferrari kunde rapportera en rörelsevinst på drygt 5,8 miljarder kronor i årets andra kvartal, trots att man bara omsatte drygt 19 miljarder kronor och levererade 3 500 bilar. Det är en vinst i paritet med några av de största bilmärkena i världen, trots att man bara tillverkar en bråkdel av antalet bilar som jättarna gör.
I årets första kvartal överträffade Ferraris vinst rentav Volvo Cars vinst. Då genererade Ferrari en rörelsevinst på 5 miljarder kronor, samtidigt som Volvo gjorde en rörelsevinst på 4,7 miljarder kronor. Den italienska sportbilstillverkaren levererade i det kvartalet 3 560 bilar, medan Volvo Cars levererade hela 183 000 bilar, vilket motsvarar lite drygt 51 gånger fler bilar.
De stora vinstmarginalerna beror till stor del på att Ferrari marknadsför sina bilar som en lyxprodukt snarare än en sportbil och begränsar tillgången av bilar till ett minimum.
– Vi fortsätter att allokera våra produkter strategiskt över olika regioner för att förbättra vårt starka varumärke och exklusivitet, säger Ferraris vd Benedetto Vigna.
Hos tyska Porsche sålde man 81 339 bilar under det andra kvartalet, men den tyska tillverkaren är inte i närheten av Ferraris lönsamma marginaler. I det andra kvartalet landade Porsches rörelsemarginal på 17,1 procent, medan Ferraris var 29,9 procent. Som jämförelse hade Volvo Cars en rörelsemarginal på 7,9 procent under samma kvartal.
I genomsnitt kostar en ny Porsche 117 000 euro, eller drygt 1,3 miljoner kronor. Nypriset för en Ferraribil är däremot i genomsnitt 490 000 euro, motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor.
Det enda bilmärket som kommer i närheten av Ferraris marginaler och prissättning är ärkerivalen Lamborghini, som likt Porsche ägs av Volkswagen. I sin rapport för årets andra kvartal rapporterade Lamborghini att man levererade 5 558 bilar, och att man hade en rörelsemarginal på 28,3 procent.
För tre år sedan fick Volkswagen ett bud på Lamborghini värt 7,5 miljarder euro, eller drygt 85 miljarder kronor. Då kom budet från en grupp som hade kopplingar till den mångåriga Volkswagen-chefen Ferdinand Piëchs familj. Den tyska bilkoncernen avböjde dock budet illa kvickt och förtydligade att Lamborghini inte är till salu.
Ferrari i sin tur har idag ett marknadsvärde på 85 miljarder euro, motsvarande drygt 970 miljarder kronor. Volkswagen har ägt Lamborghini sedan 1998, där just Ferdinand Piëch var en av huvudpersonerna bakom köpet. Ferrari avknoppades från Fiat-koncernen i början av 2016.
LÄS MER:
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.