Sonja fastnade i hissen – fick räkning på 80 000 kr

Sonja åkte i en hiss i sitt hyreshus som plötsligt stannade. Efter drygt en timme öppnades dörrarna utifrån, och nu har hon fått en räkning på 80 000 kronor.
– Det enda Sonja kan göra är att fortsätta bestrida kraven mot henne, säger juristen Jens Waldenström till Hem & hyra.

I 18 år har Sonja bott i ett hyreshus i Bredäng, som regelbundet haft problem med sina hissar. Förra året underkändes minst en av hissarna vid besiktning och fick körförbud, och under en besiktning i våras ansågs en annan hiss inte uppfylla säkerhetskraven. Efter att problemen åtgärdats blev dock resultatet av ombesiktningen positivt. Men när hon strax innan jul förra året åkte samma hiss, stannade den plötsligt.

Efter ungefär en timme öppnades hissdörren utifrån av en okänd man. Allt såg ut att vara frid och fröjd efter det, när Sonja plötsligt några månader senare fick en faktura från Ikano Bostad på 79 162 kronor för “skadegörelse på hiss och hisskorg den 18 december 2023”.
– När jag ringde bolaget och förklarade att jag inte förstört någon hiss fick jag till svar att “vem skulle det annars ha varit” och att det bara var att betala eller berätta vem som orsakat skadorna, säger hon till Hem & Hyra.

Att hissen stannade resulterade i att Sonja fick en faktura på 79 162 kronor för skadegörelse av hissen. Foto: Riksbanken

Fakturan överlämnades sedan till en inkassofirma av Ikano Bostad när Sonja inte ville betala. Jens Waldenström, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, uppmanade henne därmed att bestrida kravet och förklarade till hyresvärden att de borde polisanmäla det som har vandaliserats om de ville ha ett skadestånd. Bolaget drog då tillbaka räkningen.
– En hyresvärd kan inte kräva skadestånd av sina hyresgäster hur som helst. Ikano Bostad väljer att istället skicka inkassobrev efter inkassobrev. Dessutom på allt högre belopp, säger Jens Waldenström till Hem & Hyra.

Den senaste fakturan, som Sonja också har bestridit, ligger på 83 702 kronor.
– Jag tycker det är anmärkningsvärt att man istället för att kommunicera väljer att skicka en bestriden faktura till inkassobolag, inte en utan två gånger, efter det ursprungliga bestridandet, tillägger Jens Waldenström.

I ett mejl till Hem & Hyra svarar Ikano Bostads kommunikationschef Charlotte Kjellberg på kritiken och menar att de har valt att pausa fakturan tills utredningen är klar.
LÄS MER: