Gå på bio hur många gånger du vill – här är priset

I vår kan du titta på obegränsat med filmer på bio för en fast månadskostnad. Det är efter att den europeiska succén kommer till Sverige.
– Idén är att skapa en gemenskap bland bioälskare, säger Katrina Mathsson, en av initiativtagarna, till DN.

Den europeiska abonnemangstjänsten Cineville kommer i vår till Sverige med stöd från Europa Cinemas och Svenska Filminstitutet. Inledningsvis kommer över 20 biografer i Stockholm, Göteborg och Skåne att ansluta sig till succén, med målet att successivt inkludera fler biografer runt om i landet. Du kommer då att kunna se obegränsat med filmer på bio, och Katrina Mathsson tror på att konceptet kommer att bli en stor framgång i Sverige, efter en framgång från förebilden Nederländerna.

– Vi har sneglat på Nederländerna under flera år och kände att tiden var mogen. Vi plockar hit ett färdigt koncept som har visat sig fungera, det finns en trygghet i den saken, säger hon till DN.

Modellen finns idag redan etablerad i Belgien, Österrike och Tyskland, och trots att biograferna tjänar mindre på en såld enkelbiljett, så kan de vinna genom att få fler besökare. Cineville förväntas fungera som ett efterlängtat stöd för de svenska biograferna efter pandemin, då det varit svårt att få tillbaka publiken. För cirka 300 kronor i månaden får abonnenterna möjlighet att se obegränsat antal filmer på vilken av Cinevillebiograferna som helst, vilket gör Cineville unikt jämfört med exempelvis Biopasset.

– Vi riktar oss till den publik som går på bio en till två gånger i månaden och som vill gå ännu oftare, inte de som går en gång per år, säger Katrina Mathsson.

Katrina Mathsson säger även att hon har en förhoppning om att biobesöket ska ta sig in i folks vardag. Främst ungdomars, då de sett att i andra länder har det blivit stort bland framför allt unga som är vana vid abonnemangstjänster. De biografer som planeras att användas är alla fristående, men pågår även diskussioner med två av Sveriges största biografkedjor, Filmstaden och Svenska Bio. Lanseringen är planerad till mellan mars och april 2025, och vid slutet av premiäråret är förväntningarna att de ska ha 3500 abonnenter, med en målsättning att nå 10 000 inom fem år.

LÄS MER: