Gekås vd Patrik Levin drömmer om att utveckla företagets lågpriskoncept ytterligare. I en intervju med Dagligvarunytt berättar hon det nya super-konceptet som han beskriver som en ”hard-discount”-kedja.
– Bara det mest nödvändiga, enkelt disponerat och superbilligt. Det saknas idag, säger han.
En prisundersökning från Matpriskollen visade att Gekås i Ullared är betydligt billigare än konkurrenterna. Men ännu billigare går det att gå, i alla fall om man frågar bolagets vd Patrik Levin.
– Det finns inte någon ”hard discount”-kedja i Sverige. Svenskt lågpris har förflyttats och förfinats och både Lidl och det som var Netto har försvunnit, säger han till Corren.
2023 blev ett rekordår för Gekås som omsatte hela 5,1 miljarder kronor under året. Trots lågprisbutikens stora framgång anser Levin att det fortfarande finns utrymme för en ännu billigare, och mer avskalad lågpriskedja, att etablera sig på marknaden.
– Tänk dig ett Aldi Süd, 1400 varor med bara det mest nödvändiga, enkelt exponerat och superbilligt. Det saknas idag.
Huruvida den nya ”hard discount”-kedjan kommer att bli verklighet är fortfarande oklart. Enligt Levin skulle en sådan kedja kräva hårt jobb och mer än endast låga priser för att nå framgång.
– Om det hade funnits ett tydligt önskemål från konsumenterna så borde detta redan ha hänt. Handeln är mer komplex än att bara hålla lägst pris. Kombinationen av pris, utbud och läge är viktigt.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se