Google petar toppchef för sök och ads

Det möbleras om i Google-toppen. Flytten görs samtidigt som techjätten vill stärka sin position inom AI, men större utmaningar hovrar. Google har anklagats att vara ett monopol av och står nu inför rättsliga åtgärder.

Google genomgår en stor omstrukturering i företagets ledning. Bland annat Prabhakar Raghavan, tidigare ansvarig för Google Search, Ads, Assistant, Geo, Commerce och Payments, övergår nu till en ny roll som teknikchef. I ett meddelande betonade Googles vd Sundar Pichai att Raghavan kommer att återvända till sina “tekniska rötter” för att leda företagets tekniska utveckling och strategi. Detta rapporterar bland annat The Verge.

Efter att ha lett Google Ads och Commerce sedan 2018, och Search sedan 2020, kommer Raghavan att ersättas av Nick Fox. Fox, som har varit en del av Raghavans ledningsteam, har spelat en nyckelroll i lanseringen av flera av Googles produkter. I sin nya roll kommer han att ansvara för Googles sök-, annons-, geo- och handelsavdelningar.

Som en del av den bredare omorganisationen kommer även andra avdelningar att omstruktureras. Chatboten Gemini, ledd av Sissie Hsaio, kommer att flyttas till Googles AI-bolag DeepMind under ledning av Demis Hassabis. Dessutom kommer Google Assistant-teamet kommer att flyttas och bli en del av Googles avdelning för plattformar och enheter.

Rättvisterna som kan förändra Google i grunden

Dessa förändringar sker samtidigt som Google arbetar för att stärka sin position inom AI-teknik. Parallellt har Google också nyligen förlorat en betydande rättstvist gällande anklagelser om monopol på sökmarknaden i USA. En federal domstol fastslog att Google har brutit mot konkurrenslagar genom att olagligt upprätthålla sitt monopol på både internetsökningar och de annonser som visas vid sökresultaten. Google har alltså dominerat sökmarknaden genom lukrativa avtal med företag som Apple och Samsung, vilket hindrat andra aktörer från att konkurrera effektivt.

Domstolen fastslog att Google kontrollerar omkring 90 procent av marknaden för sökmotorer, mycket tack vare dessa avtal som gör Google till standardval på många webbläsare och mobiltelefoner. Trots detta kommer en separat rättegång att hållas för att bestämma hur problemet ska lösas, vilket kan leda till att Google tvingas göra betydande förändringar i sin affärsmodell. Eventuellt kan detta innebära att företaget delas upp eller att andra åtgärder vidtas för att begränsa bolagets marknadsdominans.
Foto: Cadu Gomes / VPR. Bilden har beskurits. Bildlänk.
LÄS MER: