Ett amerikanskt F-35 visar upp sina färdigheter när det landar på en landsväg, en strategi som för tankarna till den svenska “Viggen-metoden”.
Under kalla kriget byggde Sverige upp ett avancerat och välutvecklat system för att skydda sitt flygvapen från att snabbt slås ut av fienden. Det svenska försvaret tog fram Bas 60 och senare Bas 90, två system som syftade till att göra flygvapnet mer svåråtkomligt. Metoden användes av både Draken och Viggen. Nu har den svenska taktiken kommit till heders igen och används av amerikanska planet F-35. Även Sverige tränar på vägbaser igen med JAS 39 Gripen.
Ett centralt element i dessa system var att använda dolda vägbaser och reservflygbaser spridda över landet. Genom att komplettera de ordinarie flygbaserna med kortbanor på allmänna vägar kunde flygplan starta och landa från flera platser, istället för att vara koncentrerade på sina respektive flottiljer.
Idén bakom detta system var att minska risken för att stora delar av flygvapnet skulle slås ut i ett enda koordinerat anfall. Om stridsflygplanen varit samlade på ett fåtal baser skulle en fiende relativt enkelt kunna bomba hangarerna och snabbt reducera Sveriges flygkapacitet.
Spridningen av flygplanen gjorde det dock betydligt svårare för fienden att lokalisera och förstöra hela flottan. Att kunna starta från improviserade landningsbanor som vägar och kortbanor gav också flexibilitet i försvarsstrategin, då flygplanen kunde omplaceras och operera från olika delar av landet.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.